Lukk opp din hjertedør!

- Vi oppfordrer flere folk til å åpne opp hjemmet sitt og dele det sammen med venner, sier Roger Zernichow fra IKEA Norge.
Line (22) tok utfordringen på strak arm og inviterte til hjemme-alene-fest!

Sist oppdatert
Vi er samlet i bakgården i Saxegaardsgate i Oslo. Fem unge mennesker har invitert nære og fjerne venner, men også nyskjerrige fremmede til sine leiligheter. Alt for å slå et slag for nordmenns labre besøksvaner!

Sosial arena

IKEA står i spissen for invitasjonene i forbindelse med den spesielle lanseringen av årets møbelkatalog. Budskapet er "Kom deg hjem", nettopp fordi nordmenn investerer mye tid og penger i hjemmene sine, men sjelden inviterer folk inn. Det viser resultatene av den nasjonale undersøkelsen som NorStat har gjennomført for IKEA.

I 3.etasje bor Line på snaue 23 kvadratmeter. Leiligheten er smykket med brunt og rosa, stålbørsta kjøkken, adskilt soverom og lyst bad. Line er kjempefornøyd og sier hun fint har plass til gode venner i det lille krypinnet.

- Om man skal bo alene råder jeg folk til å ikke kjøpe for stort, det er ingen vits. Jeg liker å ha det koselig rundt meg og pynte opp med personlige ting og små detaljer på kjøleskapet som jeg kjøper på reiser. Men jeg vil ikke har det for overfullt, smiler hun.

I følge IKEA har vi nordmenn mer møbler enn vi behøver i huset da vi ikke inviterer venner særlig ofte hjem. Møbelgiganten ønsker at folk skal nyte hjemmene til hverandre sammen og samtidig bruke møblene.

- Hjemmet er verdens viktigste sted. Derfor vil vi minne om at det også er en fantastisk sosial arena. Vi må bli flinkere til å invitere og gå på besøk til hverandre, sier kommunikasjonssjef i IKEA Norge, Camilla Lindemann.

Stua i sentrum

Et viktig rom for sosiale aktiviteter i hjemmet er stuen. I år er dette rommet IKEAs nye hovedfokus. Tydelige eksempler er den nye sofaserien KARLSTAD. Den har mange kombinasjonsmuligheter med sofaer, stoler og sjelslonger og ulike trekk. Fargesterke tekstiler i serien UNNI, er med på å gjøre stuen personlig.

- Etter flere års satsning på kjøkken og soverom, synes vi det er spennende å endelig kunne fokusere på stua. Årets uttrykk preges av den skandinaviske stilen, med mye furu og røde og sorte møbler, sier Lindemann.

- Lyden av fare

I Lines glasskarm sitter kultursosiolog Kjetil Olaussen og filosoferer over forskjellen på hjemmekos og avslapping. Vi slapper gjerne av med flere, men kosen vil vi ha for oss selv sammen med de absolutt nærmeste.

- Kosen finner sted i hjem og i Norge er det som oftest bare familie og nære venner som koser seg sammen i hjemmene. Da samles man over et godt måltid gjerne fremfor TV. Det er da ringeklokken er lyden av fare, vi vil ikke ha noen andre utenom våre nærmeste inn i kosen, sier Olaussen.

Kultursosiologen forteller at det er mange nordmenn som ikke får være med på hverdagskosen i andre hjem og heller kompenserer med å se på TV alene.

Det viser seg at det gjerne er folk med høyere utdanning og mer penger som er villig til å invitere andre enn familien og nære venner hjem til seg. Dette er fordi de gjerne kan få noe ut av situasjonen, for eksempel å skape et nyttig, sosialt nettverk.

- Man inviterer folk det lønner seg å kjenner. Men det er også slik at kos og tidsklemma havner i veien for besøkskulturen i hverdagen. Og årets IKEA-kolleksjon er også en holdningsskapende kampanje for å bidra til en bedre kultur, mener Olaussen.



Nasjonal undersøkelse:

I juni gjennomførte NorStat en befolkningsundersøkelse for IKEA Norge som kartlegger nordmenns holdning til sosiale sammenkomster og det å ha besøk.Slik ser resultatene ut;

Dårlig besøkskultur

  • 60 % av de spurte mener vi har en svak besøkskultur i Norge
  • 68 % anser seg som sosiale , men bare 21 % liker å gå på besøk til andre
  • 71 % liker best å invitere gamle kjente og nære venner hjem. Bare 7 % sier at de liker å invitere nye venner. 4 % er sosiale med kolleger hjemme.
  • 34 % inviterer aldri til fest for sine venner, og 53% inviterer venner sjeldnere enn tre ganger i året.
  • 46 % oppgir tidsklemma som hovedgrunn til at de ikke ahr mer besøk. 12 % oppgir at de har mer enn nok besøk som det er, mens hele 14 % sier at grunne til at de ikke inviterer oftere på besøk er ren latskap.

    Mest sosiale hjemme

  • 40 % av de spurte liker best å være sosiale hjemme hos seg selv, bare 21 % liker best å være sosiale hjemme hos andre.
  • 10 og 12 % liker best å være sosiale ute på byen eller på kafè
  • 77 % er fornøyde eller svært fornøyde med hjemmet sitt. Likevel føler 50 % seg forpliktet til å gjøre en ekstra innsats når de inviterer noen hjem.

    Regionale forskjeller

  • Nordlendingene har mest gjester. 56 % inviterer til fest mer enn tre ganger i året. 38 % av østlendingene gjør det samme.
  • 48 % av de spurte nordlendingene mener at Norge har en sterk besøkskultur, mot bare 27 % av østlendingene.
  • Oslofolk er minst flinke til å invitere hjem. 40% inviterer aldri til fest hjemme hos seg selv. Bare 23 % av de spurte nordlendingene, 28 % av trønderne og 32 % av vestlendingene gjør det samme.
  • 57 % i Trøndelag og Møre gir tidsklemma skylden for at de ikke har mer besøk. Itl sammenligning skylder bare 42 % av sørlendingene, og 47 % av trønderne på tidsklemma.

Denne saken ble første gang publisert 08/08 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også