Seksualundervisning på skolen

- Vi er pornogenerasjonen

Derfor trenger vi noen å snakke med om sex, mener Martine.

SNAKKE OM SEX: - Du skal ha et ganske bra forhold til foreldrene dine for å spørre om alt det du lurer på, skriver Martine.
SNAKKE OM SEX: - Du skal ha et ganske bra forhold til foreldrene dine for å spørre om alt det du lurer på, skriver Martine. Foto: FOTO: Privat
Sist oppdatert

Martine Halvorsen

  • 18 år
  • Deltaker i dokumentarserien "Sykt perfekt" på TV2 vinteren 2016
  • Deltaker i Top Model høsten 2016
  • Skriver på bloggen martinehalvs.blogg.no

KOMMENTAR:

Sex her, sex der. Sex høyt, sex lavt. Sex på nett, sex på TV. Sex i reklamer, sex på film.

Her om dagen stilte lillesøster meg et spørsmål som jeg ble knallrød i fleisen av. Heldigvis tenkte jeg at det er min oppgave som storesøster å informere, samtidig som jeg egentlig ble ganske stolt over at hun spurte akkurat meg.

For hvem snakket egentlig jeg med om de kleine tingene? De tingene jeg lurte på, som mange lurer på – men som det er ubehagelig å spørre om? Mamma har alltid vært kul, pappa også. For min del har det vært unaturlig å snakke med pappa, og det er ikke alt mamma heller har trengt, eller har villet, vite om mitt sexliv.

Flaut

Men faktum er at det er enormt viktig å ha noen å prate med om sex. Alle burde ideelt sett klare å prate med barna sine om sex, uansett hvor mye svetten renner på ryggen. Det er flaut, også når spørsmålet kommer fra en søster. Men jeg tror konsekvensene av ikke å gjøre det, er verre enn selve samtalen.

I en ideell verden tar foreldrene disse samtalene like naturlig som å sørge for pålegg til nista eller såpe i dusjen. Men i den virkelige verden er det ubehagelig, det passer aldri, de viker unna. Vi viker unna.

For du skal ha et ganske bra forhold til foreldrene dine for å spørre om alt det du lurer på. Om kroppen. Om orgasmer. Om gutters og jenters kjønnsorganer. Om følelser. Om skam. Om lyst. Om fantasier. Om grensesetting.

Mer enn karriere

Og tro meg – det er behov for informasjon om alt dette. Og mere til! For hvordan skal man egentlig vite hva som er rett, hva som er galt - og ikke minst hva man vil – og kanskje aller viktigst; hva man ikke vil?

Det er her jeg mener skolen må på banen. Skolen har et ansvar for å lære bort dette på lik linje som man underviser i matematikk og geografi. Jeg skal ikke begi meg ut på diskusjonen om hvilke fag som er viktigst, men jeg vil tørre å påstå at kunnskap rundt seksualitet er viktig. Like viktig som andre ting du lærer der.

For det gjelder ikke den fremtidige jobben din. Det gjelder en del av selve livet.

Lærte om prevensjon

Og sex er så mye mer enn det vi ser på nettporno, på TV-skjermene og det vi hører om fra venner som er like usikre som oss selv. Og ja, vi må alle prøve oss litt frem. Men noen verktøy på veien hadde vært nyttig. 

Den seksualundervisningen jeg hadde på skolen, handlet om å håndtere prevensjon. Det er det eneste jeg husker at vi lærte om. Viktig det, men hvis vi hadde lært om seksualitet, ikke bare prevensjon, tror jeg vi hadde sittet igjen med større kunnskap om seksualitet generelt, om vår egen kropp, og jeg tror vi hadde hatt bedre selvfølelse og dessuten kjent på større grad av aksept. Både for oss selv og for andre.

Pornogenerasjonen

Jeg tror på ufarliggjøring ved informasjon. Jeg tror at bevisstheten rundt egen kropp hadde økt, og at man hadde fått mer respekt for sin egen seksualitet. Det ville vært fint for alle oss som er vokst opp uten å vite hva vi kan forvente, hva som er normalt å kjenne, å like, eller hvordan det er normalt å se ut. Eller når det er i orden å si nei. Eller ja.

Jeg er helt sikker på at en bedre seksualundervisning hadde påvirket og forbedret unges selvbilde.

Med alle arenaer unge prøver å levere på, så er seksualitet en av de vanskeligste få god kunnskap om på egen hånd.

For sammen med en rekke generaliserende navn min generasjon får slengt etter seg, synes jeg ofte at "pornogenerasjonen" er passende. Porno er skremmende tilgjengelig, det er overalt og det er enkelt.

Og det er ganske skremmende hvis dette er hovedkilden til å lære om sex. Porno-sex er mekanisk, prestasjons- og kroppsfokusert og i de fleste tilfeller blir kvinner fremstilt som et objekt for mannens nytelse.

Glanset sex

I den andre enden av skalaen er informasjon fra oppsatte og iscenesatte filmer, gjerne produsert i Hollywood, der sex alltid er deilig, romantisk, og tilfredsstillende – sånn helt av seg selv.

Når det er her vi som er unge må gå for å danne oss en oppfatning om hva sex er, blir realiteten tøff fordi forventingene ikke tilfredsstilles. Enten man har porno eller romantiske filmer som en mal.

For hvordan skal den kunne det? Hvordan skal virkeligheten kunne måle seg med kroppene i pornoen, den uendelige evnen og lysten?

Og hvordan oppleves virkelighetens fomling og usikkerhet sammenlignet med den glansede lykken i romantiske filmer?

Lære om grenser

Vi trenger en seksualundervisning som gir er mindre trangsynt når det gjelder kjønn. Den må fortelle at det er greit å være seg selv, at man ikke skal behøve å passe inn i forventingene til hvordan kjønn skal oppføre seg, og ikke minst være.

En god seksualundervisning vil gjøre oss tryggere på grenser, lære oss om flere legninger og legge grunnlaget for bedre opplevelser når vi selv skal begynne å utforske.

Ikke minst vil den hjelp oss å få et bedre forhold til oss selv. Fordi elevene lærer mer enn å tre en kondom på en banan.

Denne saken ble første gang publisert 23/03 2017, og sist oppdatert 28/04 2017.

Les også