Kledelig dobbeltrolle

Folk har fått mindre plass, samtidig som de er blitt mer bevisste på design. Derfor vil de ha en fin sofa de kan sove i.

Sist oppdatert
Lukk øynene og tenk sovesova. Sannsynligvis ser du for deg en sofa i mønstret trekk som nærmest har grodd ut av furuveggen. Ikke spesielt pen å se på. Ikke spesielt enkel å re opp. Men nå er interiørarkitektene i ferd med å snu opp-ned på hele konseptet. Det som var en døll bastard er blitt en kul hybrid.

- Det er nesten som om markedet skriker etter moderne sovesofaer produsentene har klart å lage det, sier Gunn-Helen Øye i Prognosesenteret.

Ung målgruppe

Nordmenn er ikke bare blitt mer opptatt av design, vi bor også annerledes. Mange unge kjøper leiligheter i stedet for å leie. Nye boligkonsepter er tilpasset studenter uten fet sparekonto. Mange lever alene. Små boliger er vanlig. Sovesofaen spiller en takknemmelig rolle. Seng om natten. Sofa om dagen. Og svært plassbesparende.

- Mange boligkonsepter baserer seg på små leiligheter. Det er rett og slett ikke plass til store senger og sofaer. Her kan en sovesofa løse problemet, kommenterer Gunn-Helen Øye.

For ikke lenge siden begynte enkelte sovesofa-produsenter å designe spesielt for ungdom. Innovation var tidlig ute med å spesialisere seg, og det danske selskapet gjør det også bra Norge. Sovesofa har appell hos ungdom som bor hjemme og gjerne vil ta vennene med seg på rommet i stedet for stua. Når de flytter, tar de gjerne med seg sovesofaen til sin første hybel.

- Ungdom er en viktig målgruppe, bekrefter Monica Rostad, sortimentsutvikler i Bohus. - Vi kommer med mange spreke ungdomsmøbler framover. Riktig design er et viktig element.

Salgskurvene viser at studenter er en av de viktigste kundegruppene.

- Vi har stor pågang ved skolestart, og tror vi vil se en stor vekst i år. Dette er første gang vi satser på markedsføring av moderne sovesofaer for ungdom og studenter, og vi er spent på hvordan dette vil slå ut på salget, forteller Rostad.

- Ungdom både skaper og fanger trendene raskt. De følger veldig med om dagen, og vet hva som er moderne på farger og uttrykk.

Moden moderne

Mens ungdom er i ferd med å få sitt, er situasjonen en annen for de over 35 år. De ønsker god design, uten å framstå som forvokste ungdommer. Kanskje vil de ha en større sofagruppe med sovemulighet. Eller mer minimalistisk design.

- Her er det et stort tomrom i markedet. Det er ikke gitt at en nyskilt 42-åring vil ligge på en hip futon-seng fra Innovation, bemerker Gunn-Helen Øye i Prognosesenteret.

Hun synes det er rart at møbelprodusentene knapt har registrert behovet i markedet.

- De nye boligkonseptene er mindre, flere bor alene og de unge kjøper egne boliger tidligere enn før. Likevel klarer ikke produsentene å ligge i front. De henger etter, mener Øye.

Man må til Danmark for å finne produsenter som allerede har begynt å lage sovesofaer for flere enn de aller yngste. Danske Softline satser friskt i alle retninger. De er representert i hjemlandet og i Sverige, og planlegger å starte opp i Norge i løpet av høsten.

- Vi retter oss mot alle, fra den unge pike til den eldre mann. Vi øyner store muligheter, og synes å se at hele verden skriker etter noe nytt, forklarer Finn Sørensen, direktør i Softline.

Også hyttefolket er en åpenbar målgruppe for moderne sovesofaer:

- Mange nordmenn tenker nytt når det gjelder hytteinventar, sier Lisbeth Hovden Nilsen, markedssjef i Hovden møbel.

- Sovesofaer gir en fin mulighet til å ha flere overnattingsplasser - uten å kompromisse verken på plass eller på design.

__________________________________________________________________________

I samarbeid med Min Bolig

Denne saken ble første gang publisert 08/08 2005, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også