Klar for nanotur

Norske sportsbutikker har et godt utvalg av nanoprodukter. Selv om det ikke alltid er like synlig.

Sist oppdatert
Klær hvor skitten preller av, som er vind- og vanntette, men likevel pustende. Ripefrie solbriller. Skismørning med supergli. Dette er noen av produktene nanoteknologien allerede har resultert i. Men ikke alle nanoprodukter er like synlige i butikkene.

- Vi har funnet produkter som inneholder nano, men hvor det ikke er oppgitt. I noen sammenhenger og bransjer brukes nanobetegnelsen aktivt, i andre ikke, forteller forsker ved SIFO, Harald Throne-Holst. Han arbeider blant annet med etiske og samfunnsmessige aspekter ved nanoteknologi.

Det finnes også flere eksempler på produkter med nanonavn, men uten nanoinnhold.

- Nano er jo ikke noen beskyttet betegnelse. Vårt mest kjente "nano"-produkt, iPod Nano, har fått navnet på grunn av størrelsen, ikke fordi den er fremstilt ved hjelp av nanoteknologi. På motsatt side har man for eksempel Hansaplast sine plaster med sårhelende puter. De reklamerer ikke med innhold av nanopartikler, men kaller det "silver technology", forklarer Throne-Holst.

Avvendtende

Throne-Holst har blant annet undersøkt folks holding til og interesse for nanoteknologi.

- Folk har lite kunnskap om denne teknologien. Det finnes i dag over 500 produkter som skal innholde nano på en eller annen måte. Alle vi snakket med i løpet av dette prosjektet ble overrasket over omfanget.

- Kunnskapen hos forbrukerne er liten, men vi bruker jo de positive effekten i markedsføringen, sier produktsjef i Bergans, Terje Holden. De tilbyr for øyeblikket bare ett nanoprodukt, en t-skjorte med nanotråder som ikke trekker fuktighet og dessuten forhindrer flekker.

- Vi hadde tidligere nano også i våre softshell-jakker, men kuttet det ut fordi vi vet for lite om hvor holdbar den avstøtende effekten nanotekstilene gir, er i lengden. Nå som miljøfokuset er blitt så stort, vil vi også ha det på plass. Ikke alle nanoimpregneringer er like miljøvennlige.

Throne-Holst er opptatt av forbrukerne i et føre-var-perspektiv.

- Nanoteknologi er et område med enorme vyer. Om 10-15 år vil den være overalt. Samtidig er man engstelig for at det skal dukke opp negative effekter. Nanoteknologi går ut på å gi produkter nye egenskaper ved å bygge dem opp fra bittesmå partikler. Vi vet for lite om hva som skjer når disse partiklene kommer ut i naturen eller i kontakt med menneskekroppen, påpeker han.

Skepsis

Det faktum at nanopartikler er så små, har ført til spekulasjoner om de kan invadere celler og påvirke cellefunksjoner.

I Tyskland ble rengjøringsproduktet "Magic Nano" trukket tilbake etter at over 70 personer måtte behandles for luftveisproblemer etter bruk av produktet. Undersøkelser på rotter har vist at partikler på under 100 nanometer gir større risiko for irritasjon og utvikling av svulst i lungene enn større partikler.

- I vår undersøkelse fant vi at tekno-optimismen råder. Men vi har jo sett tidligere at nye oppfinnelser i ettertid har vist seg å gjøre stor skade, slik som asbest og KFK, sier Throne-Holst.

Hans informanter ble mer skeptiske jo nærmere kroppen nanoproduktene kom: En tennisracket så de færreste som noe problem, mens langt flere var skeptiske til hudkrem med nanopartikler.

- Nanoteknologi har utvilsomt mange positive sider. Men de positive mulighetene må ikke forhindre at det stilles spørsmål, mener han.

Om ikke helseskadelige effekter oppdages, vil du om noen år kunne kle deg etter forholdene på nye og uante måter.

Forskere ved universitetet i Marseille har for eksempel utviklet en datamodell som viser at kloss holds usynlighet er mulig, og mener usynlighetskapper vil være innen rekkevidde om få år. Nanomaterialer vil kunne bende lysbølger forbi objekter og gjøre dem usynlige.

Liknende metoder kan også benyttes til å få deg til å se slankere ut.

Så gjenstår det å se om du klarer å få øye på disse produktene i butikken.

Denne saken ble første gang publisert 26/10 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også