Oldemor har egen blogg

- Et av de mest leste innleggene mine heter «Bunad til 200 kr»

Åshild Bjelland Kalleklev (76) har blogget siden 2011.

AKTIV PÅ NETT: Åshild Kalleklev driver bloggen vinhone.blogg.no

AKTIV PÅ NETT: Åshild Kalleklev driver bloggen vinhone.blogg.no Foto: FOTO: Privat

Publisert Oppdatert
STERK BESTEMOR: Her er Åshild Bjelland Kalleklev i midten, omgitt av barn og barnebarn.

STERK BESTEMOR: Her er Åshild Bjelland Kalleklev i midten, omgitt av barn og barnebarn. Foto: FOTO: Privat

– Barnebarnet mitt på 16 år ringte meg en dag og sa: ”Hei farmor, nå ligger du som nummer 43 blant alle toppbloggerne i Norge! Nå blir du snart kjendis,” forteller Åshild Bjelland Kalleklev (76) humrende til Kvinneguiden.

I dagens mediebilde er kvinner fortsatt underrepresentert når det gjelder hvem som får uttale seg. En undersøkelse gjort av Burson-Marsteller fra 2011 viser at bare 33,5 prosent av kildene i mediene er kvinner. Det vil si at syv av ti kilder i mediene er menn.

Godt voksne kvinner kommer også sjeldnere til i mediene enn unge, og kvinners alder blir oftere påpekt enn hos menn.

Oldemor og blogger

Et sted voksne damer derimot uttrykker seg i større og større grad er på sosiale medier. For eksempel er 83 prosent av kvinner mellom 40-59 år aktive på Facebook, og av de over 60 år er hele 71 prosent aktive brukere. Noen har til og med begynt å blogge.

Åshild Bjelland Kalleklev har blogget aktivt på vinhone.blogg.no siden 2011. I skrivende stund ligger hun på 30. plass på blogg.nos liste over bloggere som er 40 år eller eldre. På hjemstedet Stord er bloggen kjent som "Oldemorbloggen”.

Kalleklev har hatt alt fra 100 til 1000 unike lesere hver dag og har fått utelukkende positive tilbakemeldinger fra både kjente og ukjente.

Invitert til kongen

Åshild Bjelland Kalleklev har alltid likt å skrive og være kreativ, og synes det er gøy å vise frem ting hun har laget på nett. Hun syr, strikker og tover – noe som har resultert i både vesker, kurver, votter og gensere.

- Et av de mest leste innleggene mine heter "Bunad til 200 kr", forteller Kalleklev til Kvinneguiden.

- Oldebarnet mitt på 13 år hadde så fryktelig lyst på bunad, så jeg rasket sammen ymse ting jeg hadde liggende, og sydde bunad i full fart. Hun ble kjempefornøyd.

Bloggingen begynte nettopp fordi hun hadde mye restestoff  fra et prosjekt hun gjorde med mannen sin hjemme på Stord. Sammen laget de noe de kaller "Eventyrskogen”, hvor de lagde eventyrfigurer som de plasserte rundt i skogen. Åshild sydde figurer og klær, og mannen hennes snekret hus til dem.

Prosjektet ga dem ildsjelprisen fra Stord kommune i 2010, og de ble nylig invitert til afternoon tea hos kongen sammen med andre ildsjeler fra hele landet.

Kalleklev blogger som regel hver dag. Det begynner som regel med at hun får en idé til noe hun vil lage, og så blir det blogginnlegg av det. 

– Selve skrivingen tar egentlig ikke så lang tid. Det som er tidkrevende er alle bildene som skal tas, sier hun.

Eldre kvinner mer aktive

Ingvild Moen er ekspert på sosiale medier, og har jobbet med temaet siden 2009. I fjor ble hun kåret til ”Årets sosiale medier-personlighet” under Social Media Days.

FIN PLATTFORM: Ekspert på sosiale medier, Ingvild Moen, tror at sosiale medier er en fin plattform å uttrykke seg på for eldre damer.

FIN PLATTFORM: Ekspert på sosiale medier, Ingvild Moen, tror at sosiale medier er en fin plattform å uttrykke seg på for eldre damer.

Hun mener at sosiale medier kan være med på å gi kvinner over 50 år en stemme i mediebildet, i tillegg til at det hjelper dem med å utvide nettverket sitt. 

– Vi kan lære mye av bestemødrene våre om hvordan vi skal være aktive i sosiale medier. Voksne kvinner er både mer aktive med å poste statusoppdateringer og med å kommentere andres statusoppdateringer enn det de yngre kvinnene er, sier hun til Kvinneguiden.

Trøst i sosiale medier

I Norge er det ikke så mange godt voksne kvinner som har blitt store og kjente via sosiale medier. Men i USA finnes det flere. En av dem er 87 år gamle Helen Ruth van Winkle fra Kentucky, bedre kjent som Baddie Winkle. Hun har 225.000 følgere på Twitter og 1,7 millioner følgere på Instagram.

Etter at mannen hennes døde i 1983, og sønnen i 1999, har Winkle funnet trøst i å kle seg opp som den mer eksentriske karakteren Baddie Winkle.

Winkle får hjelp av barnebarnet Kennedy til å legge ut morsomme videoer og bilder, og hun refererer stadig til rap-låter og annen populærkultur ved å kle seg i fargerike klær med mønstre eller slagord på.

Moen tror grunnen til at Baddie Winkle har slått så godt an er at hun tør å by på seg selv.

– Baddie Winkle jo en råtass, du ser det allerede i bioen hennes hvor det står: "Stealing your man since 1928". Hun har personlighet, humor, glimt i øyet, er uredd og litt atypisk. Hun skiller seg ut og byr på seg selv, bemerker Moen.

REBELL: 87-åringen Baddie Winkle er ikke redd for å være seg selv, til tross for alderen sin.

REBELL: 87-åringen Baddie Winkle er ikke redd for å være seg selv, til tross for alderen sin. Foto: FOTO: @baddiewinkle/Twitter.

Langsom bedring

Elisabeth Eide er professor ved journalistikkutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har gitt ut flere bøker, blant annet Narrespeil. Kjønn, sex og medier, hvor hun har skrevet om hvordan kvinner sjeldnere er representert i mediene enn menn.

VIL JEVNE SEG UT: Professor i journalistikk, Elisabeth Eide, tror at kvinner vil bli bedre representert i mediene i årene som kommer.

VIL JEVNE SEG UT: Professor i journalistikk, Elisabeth Eide, tror at kvinner vil bli bedre representert i mediene i årene som kommer. Foto: FOTO: Høgskolen i Oslo og Akershus

Statistikk viser nemlig at menn oftere blir valgt til å være kilder i mediene enn kvinner, og eldre kvinner blir igjen sjeldnere brukt enn yngre kvinner.

En undersøkelse fra 2010, gjort av journalistikkprofessor Elisabeth Eide og Kristin Skare Orgeret, viser at kvinners alder oftere nevnes enn hos det motsatte kjønn.

– Eldre kvinner går fortere ut på dato fordi det nok ennå er slik at kvinners utseende vektlegges når de skal intervjues, dersom det også er visuell representasjon, sier Eide til Kvinneguiden.

- Her kan en jo se mot filmverdenen, der kvinner som er femten-tjue år yngre enn potensielle mannlige motspillere, betraktes som for gamle til å spille mot disse mannlige stjernene.

Eide forteller at en annen forklaring kan være at det i ”over 50”-generasjonen er flere mannlige eksperter, både av professorer og andre typer, men at dette jevner seg noe mer ut i yngre generasjoner

Hun tror derfor at det vil skje en langsom bedring, og at kvinner vil bli bedre representert i de tradisjonelle mediene i fremtiden.

– Svært mange modne kvinner, som jeg velger å kalle dem, er også aktive på Facebook og Twitter. I og med at disse kanalene i stigende grad inspirerer de tradisjonelle mediene, er de sikkert også med på å skape en viss utjevning, påpeker Eide.

Mange kjedelige blogger

Åshild Bjelland Kalleklev synes godt flere voksne damer kunne hatt blogg, men bare hvis de har noe å skrive om. Selv liker hun å se hva andre lager, og leser gjerne blogger som har en humoristisk tone.

PÅ SLOTTET: Kalleklev ble nylig bedt på te hos kongen for sin kulturinnsats på hjemstedet Stord.

PÅ SLOTTET: Kalleklev ble nylig bedt på te hos kongen for sin kulturinnsats på hjemstedet Stord. Foto: FOTO: Privat

- Jeg kommer over mange kjedelige blogger. Det er morsommere å lese om blogger som har et bestemt tema, og med en morsom tone, ikke bare folk som skriver hva de har gjort den dagen. Jeg er stadig på utkikk etter flere morsomme blogger å lese, sier hun.

Det er ikke mange på hennes alder som er like aktive i bloggverdenen. Syvbarns-bestemoren forteller at de fleste voksne bloggerne hun kommer over i hvert fall er ti år yngre enn henne.

 – Det er mange på min alder som ikke bruker PC, eller som kanskje ikke er så flinke på det. Dessuten må du ha en interesse for å skrive hvis du skal drive med dette, og det er det ikke alle som har. Det er jo ungdommen som har vokst opp med dette, og ikke vi, så det kan være noe av grunnen til at det er få eldre som blogger.

Mye å lære

Selv om dagens unge har vokst opp med internett og fått det inn med morsmelka, har de mye å lære av damer som Kalleklev og Baddie Winkle. For Ingvild Moen forteller at voksne og yngre kvinner uttrykker seg ulikt i sosiale medier.

 – Eldre kvinner er flinke til å opprettholde god folkeskikk og behandle andre på en hyggelig måte.

Vil du lese flere lignende saker?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning