Dolce & Gabbana hijab

-Kanskje vi ikke ser så skumle ut når vi kler oss mer vestlig?

Dolce & Gabbana viser fram sin første hijab-kolleksjon.

BLOMSTER OG BLONDER: Motedesigneren får skryt fra Laial Janet Ayoub for å ikke bare ha helsvarte plagg.
BLOMSTER OG BLONDER: Motedesigneren får skryt fra Laial Janet Ayoub for å ikke bare ha helsvarte plagg. Foto: FOTO: Instagram/Dolce and Gabbana
Sist oppdatert
GLAMORØS: Laial Janet Ayoub uttrykker seg gjennom hijaben, selv om hun i utgangspunktet bruker den av religiøse grunner.
GLAMORØS: Laial Janet Ayoub uttrykker seg gjennom hijaben, selv om hun i utgangspunktet bruker den av religiøse grunner. Foto: FOTO: Privat

- Det å bære hijab, særlig i vestlige land, er ikke enkelt. Du skal være ganske sterk og ha mye mot for å klare det, og det er fint å vise denne styrken med annet enn svarte klær sier Laial Janet Ayoub til Kvinneguiden.

- Kanskje vi ikke ser så skumle ut når vi kler oss mer vestlig og fargerikt?
 

Denne uken ble det nemlig kjent at det italienske designermerket Dolce & Gabbana våren 2016 for første gang lanserer en kolleksjon med ulike hijaber og heldekkende abayer.

Vekk med formløse, pregløse og kjedelige plagg. Med blonder, sateng og prestekrager ønsker motegiganten å nå en ny generasjon muslimske kvinner.

Og dem finnes det mange av. Ifølge det amerikanske økonomitidsskriftet Fortune brukte muslimske kvinner verden over 266 millioner dollar på sko og klær i 2013.

I amerikanske Elle hyller administrende direktør Melanie Elturk hos luksushijab merket Haute Hijab en H&Ms bruk av en muslimsk model med hijab i reklamevideoen sin.

-Muslimske kvinner er en fremadstormende, fullt fungerende og aktiv del av samfunnet som fortjener å bli anerkjent og hørt, slår Elturk fast.

Blomster og blonder på hijaben

Norsk-libanesiske Ayoub er enig i at det er strålende at store designere nå utvider merkene sine til også å inkludere klær rettet mot muslimske kvinner.

MOTE FOR MUSLIMER: Luksusmerket Haute Hijab der Melanie Elturk er direktør designer moderne klær for kvinner som bruker hijab.
MOTE FOR MUSLIMER: Luksusmerket Haute Hijab der Melanie Elturk er direktør designer moderne klær for kvinner som bruker hijab. Foto: FOTO: Instagram/Haute Hijab

- Man må jo huske at slike merker selger, og da er det fint at alle som ønsker å kjøpe fra slike store merkenavn, kan finne noe som passer dem. Jeg likte veldig godt kolleksjonen til Dolce & Gabbana, særlig at den ikke er helt kullsvart, og håper at man senere kan satse litt mer på farger generelt. For selv om kvinner vanligvis velger svarte abayar, så liker de å ha fargerike hijab.

En abaya er en heldekkende kaftan eller kjole. Ayoub tipper markedet for disse er større land som Saudi-Arabia, der kvinner bruker disse hver dag.

Selv kler Ayoub seg mer vestlig, og bruker ikke abaya til daglig. Hun er likevel glad for at det nå designes ulike varianter av disse kappelignende kjolene.

Hun kjøper gjerne en abaya hvis hun syns den er fin og i god nok kvalitet.

- Vi med hijab har alltid minst en abaya i skapet i tilfelle vi får bruk for det, selv om vi ikke nødvendigvis bruker det i hverdagen. Jeg håper flere designere kan følge etter, slik at muslimske kvinner kan finne sin stil. Dette åpner jo dørene for andre designere, og om jeg personlig skal peke ut noen så håper jeg Elie Saab følger etter!

Nye markeder

Sjefredaktør i norske Elle, Signy Fardal har merket seg den nye kolleksjonen.

LANSERER NY KOLLEKSJON: Dolce & Gabbana forsøker å ta seg inn i nye markeder.
LANSERER NY KOLLEKSJON: Dolce & Gabbana forsøker å ta seg inn i nye markeder. Foto: FOTO: Instagram/Dolce and Gabbana

-Dette er ikke første gang det lages designerhijaber, men tidligere har det vært mer ukjente merker som har spesialisert seg på luksus-hijaber. Det nye nå er at anerkjente designere som Dolce & Gabbana også kommer på banen. Det er vel et symptom på at vi lever i en stadig mer globalisert verden, og ikke minst at designerne ønsker å tilrekke seg nye markeder, sier Fardal til Kvinneguiden.

Hun tviler på at dette vil føre til noen oppsving i bruk av hijab utenom de miljøene som allerede bruker det.
- Hijab er jo et religiøst plagg, ikke et moteplagg. Jeg synes det er fint hvis de som bruker hijab synes det er flott med flere valgmuligheter. Så lenge de har valgt å bruke plagget selv.

Pynter opp egen hijab

Ayoub jobber i dag som IT-tekniker i Oslo og bruker hijab til daglig uten at det er noe stort problem. Da hun søkte jobb, derimot, kunne hun få spørsmål om hun var villig til å ta av seg hijaben for å «ikke skremme kundene».

Selv slet hun med å forstå hvem som ville bli skremt av en kremhvit hijab med rosa blomster på.

- Jeg bruker hijab av religiøse grunner, men jeg utrykker meg selv med måten jeg bærer hijab på. I flere år har jeg brukt smykker på hijaben i form av bånd, blomster og øredobber som jeg setter på som nåler. Jeg blir glad når jeg ser at flere har begynt å gjøre det samme.

Hun bli innimellom kontaktet gjennom sosiale medier av kvinner som lurer på hvor hun har kjøpt smykkene og hvordan hun fester dem på.

- Jeg liker at hijab ikke er A4 og at vi kan uttrykke oss, selv om vi dekker oss til.

Vil du lese flere slike saker?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Denne saken ble første gang publisert 06/01 2016, og sist oppdatert 28/04 2017.

Les også