JOBBINTERVJU:

Ni ting du aldri bør gjøre på jobbintervjuet

Tabbene som kan koste deg drømmejobben.

NERVØS? Ni tabber som kan koste deg jobben.
NERVØS? Ni tabber som kan koste deg jobben. Foto: FOTO: Getty & privat
Sist oppdatert
FALLGRUVER: Ikke kom for sent, kle deg riktig, ikke snakk for mye; det er mange ting du skal gjøre riktig når du er innkalt på jobbintervju. FOTO: Colourbox
FALLGRUVER: Ikke kom for sent, kle deg riktig, ikke snakk for mye; det er mange ting du skal gjøre riktig når du er innkalt på jobbintervju. FOTO: Colourbox

- Det er viktig å tenke på at jobbintervjuet er arbeidsgiverens aller første møte med deg. Det er basert på disse minuttene arbeidsgiver skal danne seg et bilde av hvem du er og hva du kan tilføre jobben og arbeidsplassen,  sier karriererådgiver Mette Ljungquist Marstrander hos Karrierehuset til Kvinneguiden.

Å komme gjennom det første nåløyet og bli kalt inn på intervju er både spennende og nervepirrende. De fleste har forståelse for at du er nervøs, men ikke alle tabber er like tilgivelige som et svett håndtrykk og nervøse smil.

- Det kan være mange feller å gå i på jobbintervjuet, sier Ljungquist Marstrander.

- Samtidig er det umulig å forberede seg helt, da du sjelden vet hvem som sitter på den andre siden, og hva de egentlig er ute etter. Likevel er det en del fallgruver det er lett å gå i og som kan unngås.

Her fellene du bør være mest obs på, i følge karriereekspertene:

1. Du møter opp til feil tid

Det burde være unødvendig å  nevne, men å komme for sent til et jobbintervju er omtrent så fy-fy som det kan få blitt.

EKSPERT: Direktør i bemanningsselskapet Adecco Search & Select, Guri Larsen, vet en ting eller to om ting du burde unngå å gjøre om du er på jobbintervju. FOTO: Adecco
EKSPERT: Direktør i bemanningsselskapet Adecco Search & Select, Guri Larsen, vet en ting eller to om ting du burde unngå å gjøre om du er på jobbintervju. FOTO: Adecco

- Kom i god tid. Det er klart det blir for dumt å komme løpende, svett i siste liten, da er det bedre å ringe og gi beskjed om at du dessverre er litt forsinket.

Men karriereeksperten understreker at det heller ikke er nødvendig å dukke opp or tidlig.

- 10-15 minutter i forkant er passe, legger Ljungquist Marstrander til.

-  Da kan du sette deg rolig ned og kjenne på stemningen før du går inn. Dette kan også være verdifulle minutter dersom du er veldig nervøs.

Direktør i bemanningsselskapet Adecco Search & Select, Guri Larsen, er enig med Ljungquist Marstrander.

- Den verste starten du kan gi deg selv er å komme for sent. Hvis kollektivtransporten streiker er du nødt til å ringe bedriften du skal til. Forklar hva som har skjedd, og når du regner med å være der.

2. Du glemmer hva det stod i stillingsannonsen

Mange er kanskje i den situasjon at de har søkt flere jobber -og dermed ikke husker helt hva stillingen de nå er til intervju for innebærer.

- Dette er synd, da det raskt kan skinne igjennom, påpeker Ljungquist Marstrander.

- Spar på alle annonsetekster og søknader du har sendt for å unngå dette. Dermed vet du hva de har søkt etter og hva du selv har skrevet. Mange baserer spørsmålene sine nettopp på søknadsteksten.

3. Du er for lite forberedt

Å sette seg inn i både selskap, arbeidsplass og struktur på arbeidsplassen er ikke bare en fordel, men også i mange tilfeller et must om du skal passere første runde med intervjuer.

-  Mange bommer når det gjelder forberedelse, røper direktør Guri Larsen.

- Når du kommer til jobbintervjuet, bør du ha sørget for å ha satt deg inn i selskapet, hvem som jobber der, hvem kundene er, og også ha undersøkt litt rundt struktur, mål og visjoner i selskapet.

Ikke tro at det er vanskelig å forberede seg skikkelig.

- Dette er informasjon som ofte ligger på nettet og er tilgjengelig for alle.

Ljungquist Marstrander understerker at det også er viktig å forberede seg på spørsmål du kan få. Særlig de du synes er vanskelige å svare på.

- En tabbe mange gjør er at når de blir bedt om å fortelle om seg selv er de ikke forberedt på dette og de legger ut om både det ene og det andre. Her kan det være fornuftig å øve på en maksimalt 5 minutter lang presentasjon av deg selv. Dette vil gjøre at du fremstår som ryddig, konkret og tillater intervjuerne å stille spørsmål som er relevante.

4. Du er veldig nervøs

Mange er nervøse i denne situasjonen, uten at det er noe unaturlig med det. Men nervøsitet kan utarte seg på forskjellig måter.

- Noen blir veldig pratsomme og snakker altfor mye, da kan man lett «rote» seg bort og glemme å holde seg til saken, forklarer Ljungquist Marstrander.

- En annen måte dette kan arte seg på er ved mye nervøs latter, eller overdreven bruk av ordene øøøhh, eeeh, hmmm, etc. Dette kan være irriterende å høre på og du fremstår som usikker.

Artikkelen fortsetter under bildet.

IKKE OVERDRIV ELLER PYNT PÅ SANNHETEN: Det er dårlig nytt om din dine fakta ikke stemmer overens med det referansene dine sier om de blir oppringt. FOTO: Colourbox
IKKE OVERDRIV ELLER PYNT PÅ SANNHETEN: Det er dårlig nytt om din dine fakta ikke stemmer overens med det referansene dine sier om de blir oppringt. FOTO: Colourbox

5. Du blir for avslappet

Samtidig råder sjefen deg også fra å bli så varm i trøya at du glemmer hvilken situasjon du er i.

EKSPERT: Mette Ljungquist Marstrander er karriererådgiver i Karrierehuset og vet en ting eller to om hva du bør gjøre og for all del ikke gjøre når du skal på jobbintervju. FOTO: Karrierehuset
EKSPERT: Mette Ljungquist Marstrander er karriererådgiver i Karrierehuset og vet en ting eller to om hva du bør gjøre og for all del ikke gjøre når du skal på jobbintervju. FOTO: Karrierehuset

- Det høres kanskje strengt ut, men ikke ha det for hyggelig på jobbintervju, råder Larsen.

- Noen ganger har du en god kjemi fra starten av og det blir en avslappet tone. Men husk å ikke la det bli for avslappet. Det skal være hyggelig, men husk at dette er et intervju og vis din profesjonelle side.

Ljungquist Marstrander er enig i at du skal unngå å bli for komfortabel.

- Ikke vær kverulerende når du spør og snakker, men heller nysgjerrig og interessert. Det kommer du garantert til å vinne.

6. Du lyver eller overdriver

Å, vi har alle vært der. Sett annonsen for drømmejobben og skrevet CV og vært fristet til å utbrodere litt her og der for å være sikker på at det er nettopp DEG de som leser søknaden biter seg merke i.

Det samme gjelder når du sitter der på intervjuet og blir spurt om både sterkeste sider og ansvarsområder.

- Det er nesten unødvendig å si det, men ikke lyv eller finn på ting, understreker Ljungquist Marstrander.

- Vær ærlig, og husk på at det ikke er nødvendig å fortelle om alle detaljer heller, som for eksempel konflikter med nåværende sjef eller medarbeidere.

Ikke prøv å være noe annet enn den du er.

- Husk at du også skal trives i stillingen og det må være riktig for deg også.

Larsen er enig:

- Det lønner seg aldri å pynte på sannheten. Det er veldig dumt hvis ikke dine historier stemmer overens med hva referansene dine sier. Da får du ikke jobben.

7. Du rakker ned på nåværende eller tidligere arbeidsgivere

Dette er noe som virkelig kan komme til å koste deg drømmejobben.

- Ikke rakk ned på nåværende arbeidsgiver eller stilling, fokuser heller på hvorfor denne jobben er MER interessant enn stillingen du innehar, råder Ljungquist Marstrander.

Larsen er også klar på at du aldri bør snakke nedsettende om verken tidligere kolleger eller arbeidsgivere - særlig ikke i en intervjusituasjon.

- Snakker du nedsettende om folk du har jobbet med tidligere, tror folk at du vil snakke bak ryggen deres også.

8. Du kler deg upassende

Å kle seg upassende gir helt feil inntrykk til en potensiell arbeidsgiver.

- Det er overraskende mange som ikke skjønner hvordan de skal kle seg til intervju, bekrefter Ljungquist Marstrander.

- Vi ser for eksempel unge jenter som kommer med dype utringninger og korte skjørt. Det er stor forskjell på hva som er akseptert i ulike bransjer. Er du usikker på hva du skal ha på deg, bør du ta en tur til bedriften for å spionere litt dagen før.

Artikkelen fortsetter under bildet.

DU GLEMMER: Husker du at du skal unngå å blir for vennlig, unngå utfordrende klær og unngå å vise at du er veldig nervøs når du er på jobbintervju. FOTO: Colourbox
DU GLEMMER: Husker du at du skal unngå å blir for vennlig, unngå utfordrende klær og unngå å vise at du er veldig nervøs når du er på jobbintervju. FOTO: Colourbox

Larsen mener personlig hygiene heller ikke kan overvurderes.

- Røyk- og svettelukt er en unødvendig og ekkel distraksjon på et intervju. For mye parfyme, selv om det er herlige dufter, er heller ikke bra. Pass på at du er ren, pen og lukter nøytralt.

9. Du svarer feil og snakker for mye

Å svare på det det blir spurt om i intervjuet er grunnen til at du er der, faktisk. Men det er en riktig og feil måte å gjøre dette på.

- Ikke gi forhastede svar, råder Ljungquist Marstrander.

- Er du usikker på hva de spør om, be dem om å utdype eller stille det igjen. Tenk gjerne en gang ekstra før du svarer, slik at du svarer på det de faktisk spør om.

Du bør også naturlig nok unngå "ja" og "nei" svar mener karriereeksperten.

- Prøv å utdype svarene med gode eksempler for å vise at du skjønner hva du blir spurt om.

Larsen mener du bør være obs på å svare på det du blir spurt om, men ikke snakke for mye.

- Husk at det er intervjueren som skal lede møtet. Og ikke forsøk å unngå ubehagelige spørsmål heller. Gjør du det, er det fare for at rekrutterne føler de ikke vet nok om deg når intervjuet er over.

Vil du lese flere saker om jobb og karriere? Følg Kvinneguiden på Facebook!

Denne saken ble første gang publisert 11/05 2015, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også