Hvordan skrive jobbsøknad

Skriver du en dårlig søknad, hjelper det ikke hvor godt kvalifisert du er for jobben

– Jeg har fått en søknad med overskriften «Wonderwoman». Det slo ikke helt an, sier hodejeger.

SØKNAD: Det er lurt å legge mye arbeid i hver enkelt jobbsøknad hvis du skal ha sjanse til å ende opp med drømmejobben. FOTO: GettyImages
SØKNAD: Det er lurt å legge mye arbeid i hver enkelt jobbsøknad hvis du skal ha sjanse til å ende opp med drømmejobben. FOTO: GettyImages
Publisert

– Ser vi bort i fra skrivefeil og rotete oppsett, er den største tabben å ha en for generell søknad, sier Sissel Gladsø, økonomisjef, gründer og hodejeger ved Dynamic People AS.

Hun mener at dette er en av de største bommertene du kan gjøre når du skriver en jobbsøknad. Men det er langt i fra den verste bommerten.

Gladsø understreker at du skal vise at det er nettopp denne stillingen du vil ha, og du skal vise hvorfor du er riktig for denne stillingen.

– Det hender at vi lurer på om søkeren i det hele tatt har lest annonseteksten, eller vet hvilken stilling hun har søkt på. Det hjelper ikke hvor språklig god og profesjonell søknaden din er hvis de faglige og personlige kvalifikasjonene ikke stemmer overens med det bedriften er ute etter. Det er ikke slik at «one size fits all», sier hun videre.

Lena Jensen, regional manager ved Badenoch & Clark Norway i Bergen, mener at skrifttype i søknaden betyr mye mer enn søkerne kanskje er klare over.

Økonomisjef, gründer og hodejeger Sissel Gladsø
Økonomisjef, gründer og hodejeger Sissel Gladsø

Å skrive for langt og bruke 8 punkt skrift er ikke bra. I stedet bør du skrive på maks en side og bruke 10 punkt lesbar skrift, sier Jensen.

– Du dømmes ut i fra bildet

En annen klassisk tabbe, er å sende ut mange identiske søknader til flere firmaer, sende søknaden til riktig adresse mens man glemmer å endre navnet på firmaet i selve søknaden.

Regional manager Lena Jensen
Regional manager Lena Jensen

Det mener Sven Kinden Iversen, fagansvarlig hos HR Norge.

– Hver søknad skal være unikt skrevet for hver stilling. Hent gjerne tekst fra tidligere, men jobb fra A til Å og lag søknaden fra bunnen av, anbefaler Kinden Iversen.

Dersom det ikke spesifiseres i annonsen at du skal legge ved bilde av deg selv i søknaden, bør du absolutt aldri gjøre det, mener eksperten videre.

– Jeg opplever at bildet er med på å påvirke den som ser søknaden, og dermed dømmes du ut i fra bildet. Og for å gjøre best mulig nøytralt og konstruktivt inntrykk på arbeidsgiver bør du ikke legge ved et bilde. Dersom det står i annonsen at du skal det, bør bildet være i sort/hvitt og helt nøytralt fra skulder og opp, tipser Kinden Iversen.

– Vær ærlig

De tre ekspertene fikk presentert noen påstander -som de så skulle vurdere om de er enig eller uenig i at folk tabber seg ut på.

Søknaden mangler personlighet, og skiller seg ikke ut i mengden

Lena Jensen er uenig:
Søknaden skal markedsføre deg for den jobben du søker på og hvorfor nettopp du er egnet. Det skal ikke være noen selvbiografi.

Fagansvarlig Sven Kinden Iversen
Fagansvarlig Sven Kinden Iversen

Sissel Gladsø er enig:
– I dag er personen bak CV-en mye viktigere enn tidligere. «Hire for personality - train for skills». I tillegg til å få frem dine faglige nøkkelkvalifikasjoner, er det viktig å «vise frem» personligheten din. Hvem er du, hva er dine interesser? Hvorfor vil du ha denne jobben? Hvorfor vil du jobbe i dette selskapet, eller bransjen?

Sven Kinden Iversen er uenig:
– Personen må skrive en søknad ut i fra sine forutsetninger. Om vi bare ser etter de som vektlegger veldig personifisert søknad, så risikerer vi å miste mange gode kandidater.

Søknaden utstråler at man «prøver for hardt»

Lena Jensen er enig:
– Du skal fremstå som ærlig og pålitelig. Eksempler på de mest brukte ordene og uttrykkene som alle bruker for å beskrive hvor kompetent de er til jobben er: Fremoverlent, Drivende, Fleksibel, Samarbeidsvillig, Effektiv, Positiv, Målbevisst, Kreativ, Gode datakunnskaper, Analytisk og strukturert, Ærlig og rettferdig, Motivert. Dette er ord og uttrykk som ikke sier noen verdens ting uten videre forklaring.

Sissel Gladsø er enig:
– Jeg fikk en søknad med overskriften «Wonderwoman». Det slo ikke helt an. Til tider kan søknadene være så perfekt skrevet at man mister det personlig preget.

Sven Kinden er enig:
– Begrepet «faking» handler om å prøve å fremstille seg selv som en annen enn den man egentlig er. Her er eksempler på tre mulige måter å «fake» på: Å fremstille seg selv på en måte som viser at man ikke har selvinnsikt, å skrive det man tror er sosialt ønskelig, og at man bruker direkte løgn i søknaden. Dette avsløres lett av arbeidsgiver ved å sjekke referanser.

Søknaden inneholder altfor mye informasjon i starten

Lena Jensen er enig:
– I søknaden skal du utdype hvorfor du er rett person til jobben. Derfor er det viktig at du kun har informasjon som er relevant for annonsen / utlysningen.

God jobbsøknad

Oversiktlig, ryddig og profesjonell i form og språk: Ren, med hensyn til farger, fonter, avsnitt.

Vis at du har kvalifikasjonene og kompetansen som stillingen krever. Referer kort og tydelig med henhold til erfaring med konkret overføringsverdi.

Beskriv hvem du er som person – hva tilfører din personlighet selskapet? Beskriv dine personlige egenskaper, hvordan du oppleves i samarbeid med andre, sosial tilhørighet og dine evner til å kommunisere.

Fortell om dine arbeidsmetoder, hvordan du angriper/håndterer en oppgave/utfordring og hvordan du takler stress.

Besvar det annonsen søker etter.

Fortell hvorfor du vil ha jobben.

Råd fra Lena Jensen og Sissel Gladsø

Sissel Gladsø er enig:
– Introen bør være kort og presis, uansett hva du starter med. Mye informasjon gjør ikke nødvendigvis en søknad dårlig, men det må være strukturert, oversiktlig, og relevant. Én side søknad er nok – resten av informasjonen er som regel kun interessant om man blir valgt ut i videre prosess.

Sven Kinden Iversen er enig:
– De som søker, har ofte en lang og bred bakgrunn, du får ikke alt med i en søknad, husk at det ikke skal være en prosaoppsummering av hele erfaringen din.

Søknaden er uoversiktlig med for mye space og fargebruk

Lena Jensen er uenig:
– Her synes jeg de fleste holder seg til vanlig oppsett med standard skrift, tabulering, linjeskift og svart skriftfarge. Vi ser kreative løsninger på stillinger der de søker etter kreative mennesker som art director, prosjektledere / markedskoordinatorer innen kommunikasjonsbransjen, og det er ofte greit.

Sissel Gladsø er enig:
– Søknaden bør holdes oversiktlig og «ren». For mye bruk av space og farger gjør førsteinntrykket rotete. Lag avsnitt mellom hvert hovedpunkt.

Kinden Iversen er enig:
– Avsnitt må henge sammen, bryt opp med innledning, og med normale avsnittsmellomrom. Bruk av farger er helt unødvendig, hvis ikke det er en spesielt kreativ bransje hvor det kan være vanlig.

Søknaden er skrevet med feil font

Lena Jensen er uenig:
– De fleste bruker standardskrift som Arial eller Times.

Sissel Gladsø er enig:
– Søknaden bør skrives i én og samme font, både størrelse og skrifttype. For mye blanding gir et rotete førsteinntrykk, og du starter på minussiden før mottaker begynner å lese. Ikke la deg friste til å bruke sirlige og flotte skrifttyper –disse kan være krevende å lese.

Kinden Iversen er enig:
– Du trenger ikke bruke kursiv eller bold for å fremheve ord eller avsnitt. Det er lurt å bruke rene fonter, ikke bruk kunstneriske fonter med mange kruseduller. Ikke bruk mindre enn 12 punkt størrelse.

Slik blir søknaden riktig

– Den største utfordringen ved å skive en god søknad er å skrive den på en måte som gjør at den treffer mottaker. En mottaker du ikke vet hvem er. Selv om du har navn og tittel på den som står som kontaktperson, vet du ikke om det er denne som tar første «screening» - og du vet ikke hvordan denne er som person, sier Gladsø.

Men noen hovedpunkter er det uansett viktig å være klar over for å skrive en god søknad. Her er noen av Gladsøs og Kinden Iversens beste tips:

  • Gjør det lett for mottaker å forstå at du har riktige kvalifikasjoner og riktig motivasjon.
  • Fremstill deg selv som du er på ærlig vis, med din kompetanse slik du egentlig er.
  • Vekk leserens oppmerksomhet. Tenk at teksten er bygget som en trakt med den viktigste og mest konkrete informasjonen først, og som deretter forklares litt mer i dybden nedover i søknaden.
  • Skriv søknaden, legg den vekk, les den dagen etter for å kunne se bedre hvordan den fungerer. Få venner eller familie til å lese gjennom den før du sender den av gårde. Slik får du en super garanti på at søknaden din er god!

Denne saken ble første gang publisert 02/08 2017.

Les også