Ny jobb

- Det er viktig å begynne å stille de dumme spørsmålene med en gang

Nervøs i ny jobb?

PRESTASJONSANGST: Nervøsitet er helt vanlig i ny jobb, men bruk den positivt. FOTO: Getty Images.
PRESTASJONSANGST: Nervøsitet er helt vanlig i ny jobb, men bruk den positivt. FOTO: Getty Images.
Sist oppdatert
LURER SEG SELV: Cecilie Thunem-Saanum tror at mange som bytter bransje, kan oppleve at de blir nervøse for egne prestasjoner, selv om de i tidligere jobber har prestert godt. FOTO: Anne Elisabeth Næss.
LURER SEG SELV: Cecilie Thunem-Saanum tror at mange som bytter bransje, kan oppleve at de blir nervøse for egne prestasjoner, selv om de i tidligere jobber har prestert godt. FOTO: Anne Elisabeth Næss.
PSYKOLOG: Marianne Kvale forteller at usikkerheten i ny jobb kan ende opp med en hemmende angst. FOTO: Privat.
PSYKOLOG: Marianne Kvale forteller at usikkerheten i ny jobb kan ende opp med en hemmende angst. FOTO: Privat.

- Mange jeg møter sliter med prestasjonsangst på jobb. Det er fort gjort å se på kolleger, venner eller andre du syns er dyktige, for så å sammenlikne deg med dem. Når vi sammenlikner oss med andre er det lett å snakke seg selv ned, og føle at du ikke takler ting like bra som omgivelsene, sier Cecilie Thunem-Saanum til Kvinneguiden.

Hun er aktuell med boken "Tid til alt", som handler om tid og kommunikasjon. Coachen jobber som rådgiver og foredragsholder, og holder blant annet kurs i presentasjonsteknikk.

Thunem-Sanum mener at fallhøyden kan føles stor når du er ny i jobben, spesielt om du er nyutdannet og har lite erfaring med det praktiske arbeidslivet.

- Mange som bytter bransje, kan oppleve at de blir nervøse for egne prestasjoner, selv om de i tidligere jobber har prestert bra, sier hun.

-Unngår nye oppgaver

Nervøsiteten kan for enkelte skli over i ren redsel og ærefrykt i jobbsituasjonen, noe som igjen vil redusere evnen til å prestere, mener coachen.

- Mange blir ofte unnvikende når de er så nervøse for å feile, og forsøker å unngå nye utfordringer og oppgaver de ikke er sikre på om de mestrer, forteller hun.

Likevel understreker hun at å ha respekt for ansvaret du har og jobben du skal gjøre, er sunt og holder deg skjerpet.

Dette er psykolog Marianne Kvale, enig i;

- Ærefrykt på jobb kan bidra til at du tar jobben på alvor og legger inn en innsats for å løse jobben på en god måte, dette er både normalt og naturlig, spesielt i nye jobber, sier Kvale til Kvinneguiden.

Hun mener samtidig en slik frykt fort vil kunne vippe over i prestasjonsangst og gå utover ens velvære og psykiske helse.

- Ærefrykt kan oppstå i forhold til de arbeidsoppgavene du står ovenfor, men også i forhold til personer. For eksempel kan respekterte ledere men de kan og være skremmende og en kan få en mer hemmende autoritetsangst.

Om du blir usikker på egen evne til å å løse de oppgavene du er satt til å løse, om oppgavene er overgår din kapasitet og om konsekvensen av å feile er stor, vil du være sårbar for å ende opp med en hemmende angst, understreker psykologen.

- Det vil også være ekstra belastende om jobben er ny, du blir målt på den jobben du gjør, og du er redd for å feile, sier Kvale.

Kvinner bryter ned seg selv

Trine-Lise Jagge, daglig leder og hodejeger ved Dynamic People, driver med karriererådgivning og lederutvikling.

GOD NOK: Det er en grunn til at du har jobben du har, minner Trine Lise Jagge om. FOTO: Gro Storteig.
GOD NOK: Det er en grunn til at du har jobben du har, minner Trine Lise Jagge om. FOTO: Gro Storteig.

Jagge holder flere foredrag om temaet, og hun mener alt koker ned til en reell prestasjonsangst som bygger seg opp når du er redd for å ikke være "god nok".

- Det å ikke føle seg "god nok" er ganske så vanlig, og setninger som denne hører jeg ofte:  " hva om jeg ikke er god nok?", "Jeg skulle ikke sagt ja til denne oppgaven, tenk om jeg ikke får det ti", "Jeg vet ikke om jeg tør". Dette hører jeg nokså ofte blant kvinner. Oftere av kvinner enn av menn, sier Jagge til Kvinneguiden.

Hun mener at disse negative tankene holder flere tilbake enn vi kan forestille oss, og at det ikke hjelper at janteloven fortsatt står sterkt i Norge.

- Mange har nok opplevd å bli holdt tilbake eller kritisert for meningen sin eller det "å stikke hodet frem". Ros heller deg selv og gi deg selv en klapp på skulderen, råder karriereveilederen.

Det handler om å ta kontroll over din egen selvtillit, mener Jagge, og tipser:

  • Ikke la andre styre den. Start med å fortelle deg selv hva du er god på hver dag. Du vil snart oppdage at du vil få bedre selvfølelse og at andre får mer tro på deg.   
  • Utfordre deg selv ut av komfortsonen. Du blir tryggere av å oppleve mestring på ting du ikke trodde du turte.
  • Ikke la deg stoppe om noen ikke heier deg frem. Det viktigste er at du selv har troen. Tør å feile. Feiler du, evaluer og ta lærdom, neste gang er du hakket bedre rustet!
  • Jeg har ikke hørt om noen som ikke har feilet på sin vei opp karrierestigen.

- Still dumme spørsmål

Det er vanlig med ærefrykt når du begynner i ny jobb, ifølge psykologen.

- Det å møte nye mennesker og oppgaver skal være knyttet til en viss spenning og nervøsitet. Men for at frykten ikke skal bli hemmende i det lange løp, kan det være viktig å ta enkelte grep i begynnelsen, råder Kvale.

Ikke spill verdensmester

Marianne Kvale, psykolog:

- Om du forsøker å være verdensmester med én gang uten at du tør å stille spørsmål og være åpen og undrende, vil dette kunne gi vanskeligheter senere.

- Det er vanskeligere å stille de "dumme spørmålene" etter ett år i en jobb enn den første måneden.

-Møt frykten og ubehaget helt fra begynnelsen selv om det skummelt, være ydmyk , og tørr å være ny og "uvitende", så vil jobben bli lettere å håndtere fremover.

Eksempler er  anerkjenne den rollen du har, du vet ikke alt og du kan ikke late som;

- Det er viktig å tørre å stille de dumme spørsmålene med en gang, søke hjelp og støtte fra andre og tørre å være undrende. Det er også viktig å tørre og feile, understreker Kvale.

Om ærefrykten ikke har med arbeidsoppgaver men i forhold til en leder, mener psykologen at det er viktig at du fra begynnelsen oppsøker kontakt og blir kjent med lederen eller den personen du frykter.

- Hvis du fra starten i en relasjon begynner å unngå vedkommende, vil problemet kunne utvikle seg over tid, advarer psykologen.

"Dress for sucess" og unngå kaffe!

Dyktige kolleger kan virke skremmende på mange. Her syns Thunem-Saanum at du bør huske på at hver enkelts kompetanse og erfaring er unik. 

- Andres forventninger er en annen ting som mange får prestasjonsangst av. Da kan du bli redd for å ikke innfri, og å ikke nå opp til andres forventninger, sier hun.

For å unngå at prestasjonsangsten og ærefrykten skal få bygge seg opp, råder coachen deg å være godt forberedt på situasjonen du frykter.

-Folk merker når vi er godt forberedt, fordi vi da kan fokusere på å levere nytteverdi, fremfor å bli for opptatt av oss selv og egen prestasjon, sier hun.

Her er hennes tips:

  • Visualiser situasjonen i forkant, som en del av forberedelsene du gjør: Forestill deg at du presterer ditt beste, og at du lykkes med å gjøre det du frykter.
  • Ha gode rollemodeller. Se hva de beste gjør, gjør som dem på din måte og med din personlighet.
  • Bruk din tidligere erfaring. Hent frem en situasjon du håndterte godt, og tenk på hva du håndterte, og hva du helt konkret gjorde som var bra.
  • Unngå å sammenlikne deg med andre. Uansett hvor kompetente de er, har du din erfaring og din kompetanse, som er unik. 
  • Vær så hyggelig mot deg selv som du ville vært med en god kollega om vedkommende var i din situasjon.
  • Unngå kaffe og andre koffeinholdige drikker, om du er stresset og nervøs. Det siste kroppen trenger da, er koffein blandet med adrenalin. 
  • "Dress for sucess". Kle deg i klær og sko du føler deg vel i, og som du har gode assosiasjoner og liker godt. Mange har en lei tendens til å kjøpe seg selvtillit når de skal bli kvitt nervøsitet. Det kan for eksempel være nye klær, eller nye sko. Med nye klær eller sko risikerer du at de krøller seg. Gnagsår eller såler som klikker er ikke gøy når vi allerede er spente før vi skal prestere. 
  • Bruk kroppsspråket ditt for å gi deg selv integritet: Rett rygg, god pust og åpne hender. Dess mer vi krymper oss, dess mer nervøse blir vi.

- Nervøsitet kan gjøre deg bedre

Jagge er ikke i tvil; Feiler du, er du et skritt nærmere i å bli bedre.

- Nedturer kan føre til suksess. Det er utallige eksempler på dette. Du må tørre å feile. Du blir ikke bedre om du ikke prøver. 

Karriereveilederen fremhever styrken og selvtilliten du kan få om du tør å utfordre deg selv.

- Nervøsitet betyr at du bryr deg, det kan faktisk gjøre deg bedre. Men la ikke nervøsiteten ta overhånd, sett deg realistiske mål, forbered deg godt, og husk på å ta kontroll over det du sier til deg selv.  Har du ikke troen på deg selv er det vanskelig å overbevise andre, sier Jagge.

Det handler mye om hva du sier til deg selv.

- Husk på at er du blitt spurt om å ta på deg en oppgave, er det fordi den som spurte deg tenker at du er god nok!

Denne saken ble første gang publisert 04/01 2016, og sist oppdatert 28/04 2017.

Les også