Sunn gatemat

Kokker, forskere og trendanalytikere er enige. Usunn hurtigmat er på vei ut.

Sist oppdatert
- Dette er fremtiden. Jeg er helt sikker på at vi vil se langt flere steder for sunn og rask mat i årene som kommer, sier Annechen Bugge.

Forskeren sitter på gatekjøkken, men har en grønn fruktshake foran seg. Hos Zenzi bugner det av sunn ferdigmat, et unntak fra det vanlige hurtigmat-tilbudet. Annechen Bugge jobber ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo), og har spesialisert seg på forskning om matvaner. Forskerens undersøkelser viser at unge ønsker langt sunnere hurtigmat enn hva tilbudet vanligvis tilsier.

- Jeg er overrasket at hurtigmatkjedene i så stor grad er i utakt med hva kundene vil ha. Maten disse kjedene tilbyr topper listene over hva ungdom ikke vil ha, sier Bugge.

Junk mindre pop

Det er sjelden langt til nærmeste utsalgssted for pølser, burger og søtsaker, men påfallende få sunne alternativer. Trenden er likevel tydelig: Salget av pølser, burgere og brus er i fritt fall. I 1999 spiste 42 prosent av ungdom mellom 15 og 24 år hamburger minst to ganger i måneden. I 2005 var det tilsvarende tallet 29 prosent. Brussalget har gått markant ned, og røyking er mindre populært.

- Ungdom er redd for å bli overvektige. Kropp og vellykkethet henger tett sammen, ikke minst i mediene. Dette har gitt økt fokus på sunn mat, sier Annechen Bugge.

Mat og drikke er i ferd med å bli en like viktig identitetsbygger for ungdom som musikk og klær. Vannflasken uttrykker identitet og verdivalg i like stor grad som spillelistene på mp3-spilleren.

- Mat og drikke er med på å bygge opp ungdoms identitet. Hva de drikker og spiser sier noe om dem, og det sender signaler om hva de synes er viktig, sier Annechen Bugge i Sifo.

Sunn kjede

Zenzi er en av få hurtigmatkjeder som satser på sunn gatemat. Slike kjeder er fortsatt nytt i europeisk sammenheng. En lignende kjede finnes i London, "Pret a manger". Utvalget består av wraps, salater, supper, middagsretter, ferskpresset juice og urtebrus. Ingen av produktene inneholder kunstige tilsetningsstoffer, transfett eller hvitt sukker. Konseptet er en kombinasjonen av kokkens jakt på de beste smakene, og idrettsutøvernes besettelse for sunn mat.

- Drømmen er å snu mattrenden i Norge, sier Øystein Reinsborg, produktsjef og medgründer i selskapet.

- Det tar tid å bygge nye trender. Folk sier de vil ha sunn mat, men det tar tid før de finner oss. Vi har ikke råd til den samme markedsføringen som de store hurtigmatkjedene. Men vi tror på dette, selv om selskapet sliter økonomisk, sier Reinsborg.

Trendsettere

Faktisk er det ungdom i de store byene som tidligst har vendt tradisjonelle gatekjøkken ryggen.

- Ingen har så mye tilgang på gatekjøkken som i de store byene, men ingen i landet bruker det mindre. De velger heller laks og kylling, sier Annechen Bugge.

Hun mener konsepter som Zenzi samsvarer med trendsettende ungdoms ønsker. Markedet skriker etter sunn mat. Utfordringen er at det koster.

- Sunn mat krever høyere kompetanse. Det er lettere å steke frosne burgere enn å lage mat på stedet. Pris er også viktig for ungdom, sier Annechen Bugge.

I tillegg er kampen mot overvekt i ferd med å bli et politisk mål.

- Dette er noe alle ønsker. Politikere, forskere, foreldre og faktisk ungdommen selv. At ungdom i byene velger sunn mat gir vanligvis en pekepinn for hvor utviklingen vil gå i resten av landet, sier Annechen Bugge. g320

Denne saken ble første gang publisert 25/02 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også