Stort tilbud

Nordmenn har økt i omfang både i høyden og bredden. Nå begynner produktene så smått å komme etter.

Sist oppdatert
- Vi pleier ikke å si størrelsen på klærne. Vi bare måler, holder munn om centimeterne, og finner frem et plagg som passer, sier medeier og ekspeditør i HerreMagasinet i Oslo, Thomas Johansen.

HerreMagasinet markedsfører seg som "Norges største på store størrelser", og kan tilby klær i størrelse opptil ti X-er, med modeller både for de som har fått noen ekstra centimeter i høyden og de som har fått dem i bredden.

- Et triks kan være å ta frem et plagg som er for stort først. Mange blir glade når de prøver klær som er for store, de er jo vant til at selv den største størrelsen er for liten.

XXXXXXL

Nordmannen er ikke hva han en gang var. Gjennomsnittshøyden på norske rekrutter har gått opp med åtte centimeter de siste hundre årene, og stabilisert seg på et nivå rett oppunder 1.80. Gjennomsnittsvekten øker fremdeles jevnt og trutt. Rundt tjue prosent har nå en kroppsmasseindeks (BMI) innenfor det som regnes som fedme.

Og klessalget vokser med.

- XLNT er vår raskest voksende kolleksjon, opplyser markedsansvarlig i KappAhl, Eileen Antonsen.

- Vi lanserte XLNT 1998, fordi vi oppdaget at mange kvinner som brukte større størrelser følte det var vanskelig å finne noe moteriktig som passet dem, fortsetter hun.

Kolleksjonen XLNT finnes fra størrelse 44 til 56, og inneholder alt fra undertøy til jobbantrekk.

Også H&M og Lindex har egne kolleksjoner for klær i store størrelser. I tillegg har både de og KappAhl lansert egne jeansmodeller tilpasset større barnekropper.

Buksene har regulerbare strikker i midjen og er videre rundt baken enn de originale modellene - for også de minste vokser i bredden.

Stor stol

Brede bakender trenger dessuten tilpassede sittemøbler.

- Problemet med de fleste møbler er at de enten ikke er ergonomisk tilpasset tykke og tunge mennesker. Eller at de er tilpasset, men estetisk sett ikke er særlig elegante, forklarer produktutviklingssjef i STAY, Eivind Solberg.

Solberg har utviklet Shinto, en ny stol som er designet for å kunne passe mennesker av alle størrelser. Stolen er blant annet kjøpt inn av flere sykehus.

- Stolen er et designmøbel på linje med andre designmøbler, men med ekstra tanke på komfort og riktig sittestilling for overvektige, forklarer han.

Dyrt i lengden

Større produkter gavner også andre som savner bedre plass.

- Jeg må få rette en takk til fedmeepidemien, sier formann i De Høyes Klubb, Robert Walmann, som har 197 centimeter å bekle.

- De siste ti årene har det skjedd en dramatisk endring i tilbudet i store størrelser. Ikke av hensyn til oss høye, men på grunn av de tykke, sier han.

Gjennom De Høyes Klubb har han jobbet for å informere om hvor man kan få tak i klær, sko og andre produkter.

- Alt finnes for høye folk, men det er dyrt. Vi kan ikke kjøpe dress på Dressmann til en tusenlapp eller to, det blir ofte kostbare spesialbutikker. Så hvis en av kjedebutikkene har fått inn et parti høye bukser, sprer nyheten seg fort på Facebook og liknende.

God og varm om natta kan han i hvert fall stort sett glede seg over å være. Salget av dyner med lengde på 2.20 har økt, på bekostning av tometersdynene.

Men på ett område går utviklingen i gal retning.

I lufta.

- Å fly er tilnærmet tortur. Og billigselskapene har ikke gjort det bedre. Det er bare å håpe på et sete ved utgangen.

Denne saken ble første gang publisert 17/08 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også