Spis deg opp i vekt

Vil du legge på deg litt på en sunn måte, får du de gode tipsene her.

Publisert Oppdatert

Er du tynn av naturlige grunner, men vil legge på deg litt? Da er det viktig å legge på seg på riktig måte, slik at du fortsatt holder deg sunn og frisk. Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge tipser deg om hvordan du legger på deg på riktig måte.

 

- Det er forbausende like råd man gir til de som vil legge på seg som til de som vil slanke seg. Det handler om å spise regelmessig og å få i seg den rette typen kalorier, sier hun.

 

Hun forteller at på samme måte som slankere må få i seg mindre enn de forbrenner, må de som vil legge på seg få i seg mer enn de forbrenner i løpet av en dag.

 

Ikke stapp i deg godis

 

Det kan virke som en enkel metode å hive innpå med potetgull, gatekjøkkenmat og godteri hvis man vil opp i vekt. Dette er i følge Bugge ingen god idé, fordi det kan skade kroppen din.

 

- Blodårene må håndtere alt fettet vi spiser. Selv om man er tynn utenpå, kan det ha en uheldig effekt på kroppen, advarer hun.

 

Så hva skal man da spise for å legge på seg på riktig måte? Bugge ramser opp noen eksempler på matvarer med sunne kalorier:

  • Nøtter
  • Majones
  • Peanøttsmør
  • Avokado
  • Oliven
  • Pinjekjerner
  • Solsikkekjerner
  • Plantemargarin
  • Olje til matlaging

Hvis du rett og slett ikke er spesielt sulten, forteller Bugge at du faktisk kan spise etter klokka.

 

- Spis selv om du ikke er sulten. Å ikke velge det groveste brødet kan også være smart, da varer metthetsfølelsen kortere og du får lyst på mer mat raskere, sier hun.

 

- I tillegg til at du får i deg de riktige kaloriene, er det viktig at du samtidig trener. Dette bør du gjøre slik at du får bygget opp muskulaturen, avslutter hun.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag