Mye å minnes

Det kan føles veldig urettferdig: Noen har fotografisk hukommelse, mens andre kan lese de samme sidene om og om igjen, uten at kunnskapen fester seg.

Sist oppdatert
Fortsatt noen uker igjen til eksamen. Men tiden går farlig fort. Og hva som er den beste leseteknikken, varierer fra person til person.

Den siste tiden har det kommet flere bøker om hvordan man leser bedre. "Memo" av den 24 år gamle studenten Oddbjørn By har solgt som varmt hvetebrød, og dette er jo et signal om at mange nordmenn gjerne vil lære seg å huske litt bedre. Men én ting er å ville. En annen ting er å evne.

- Ingen må tro at det finnes noen snarvei til læring, advarer Oddbjørn By.

- Min teknikk er bare en snarvei til bedre hukommelse. Den er ikke - slik enkelte studenter jeg har holdt kurs for, har trodd - som å koble en USB-kabel direkte inn i hjernen. Den store hemmeligheten er å lage seg noen nøkkelord som man knytter til det man vil huske, forklarer suksessforfatteren.

Her må man altså selv velge ut hva som er viktig i pensum og hva man vil huske. Nøkkelordene må være noe man assosierer med dette. Det finnes mange forskjellige minneteknikker, Oddbjørn Bys variant går ut på å koble ny kunnskap til eksisterende minner av steder man kjenner godt.

Motivasjon

"Hurtiglesing, superlesing, fotolesing" er en annen bok som vil lære oss å lese mer effektivt.

Som tittelen antyder, vil forfatterne Terje Kato Stangeland og Leif-Runar Forsth lære oss opp til å trene opp lesehastigheten. For den som leser raskere, konsentrerer seg bedre og husker mer, mener duoen.

- Hver enkelt må finne den minneteknikken som passer for seg selv, råder Rigmor Mogård, sjefspsykolog ved Studenthelsetjenesten i Oslo.

Mogård tar jevnlig imot studenter som sliter med eksamensangst. Både følelser, selvtillit og måten studenten forholder seg til studiene, kan forklare hvorfor noen gjør det bra på eksamensdagen og andre ikke.

- Studiemotivasjon viser seg å være en veldig viktig faktor for hvor godt studentene gjøre det. Mange studenter blir så opptatt av å studere for å bestå eksamen, at de glemmer hvorfor de ble interessert i faget i første omgang, bemerker Mogård.

For å finne motivasjon som styrker pågangsmotet før eksamen, råder Mogård studenter til å peke ut det som interesserer dem mest i pensum.

- Mange studenter leser som om eksamen var den egentlige hensikten med studiene. Slik er det selvsagt ikke: Man lærer best hvis man leser for å lære for livet.

Alt bør repeteres

Å lage en leseplan er viktig. Mogård råder studentene til å skumme bøkene for å få en oversikt, og få med seg hva som er sentralt i pensum. I neste omgang leser man mer grundig.

- Jeg har erfart at studenter som er redd for eksamen, ikke har klart å lage en oversikt over det de skal lese, og de har ikke skjønt hvor mye tid det tar å komme gjennom stoffet. En leseplan er nyttig sånn at du unngår panikklesing like før eksamen.

Det er også viktig å repetere: Skrive ned det man har lært, snakke om det eller bare lese det på nytt.

- Repetisjon er viktig fordi den gir en overlæring av kunnskap. Jo flere ganger du leser om igjen, jo mer har du fått inn i hukommelsen. Du leser mer enn strengt tatt nødvendig, men i en stresset situasjon har folk en tendens til å glemme det de har forberedt. Du har mer å gå på dersom du har overlært stoffet, understreker Mogård.

God studieteknikk

- Få oversikt over pensum! Sett opp en leseplan!

- Fokuser på det viktigste i pensum! Snakk med lærerne og de andre studentene hvis du er usikker! Du trenger ikke å lese alt like nøye.

- Lær deg viktige fagbegreper før du begynner å lese! Ord du ikke forstår, reduserer lesehastigheten. Og kan rett og slett føre til å du mister sammenhengen i det du leser.

- Øv på å skrive! Vent ikke til eksamen med å sette ord på det du har lært. Lag oppsumeringer av det du har lest!

- Ha en prøveeksamen, gjerne sammen med medstudenter.

- Repeter!

(Kilde: Sjefpsykolog Rigmor Mogård)

God leseteknikk

Leser du raskt, husker du bedre det du leser. Trening gjør mester, og her er fire tips:

- Fest ikke blikket på hvert ord. Jo færre steder du fester blikket, desto raskere går det.

- Ikke la blikket hoppe fram og tilbake i teksten. Bruk gjerne en finger eller en penn for å styre blikket.

- Tren opp lesehastigheten ved å lese så raskt at du nesten ikke får med deg innholdet. Etter litt trening blir hjernen flinkere til å oppfatte hva som står skrevet.

- Les ord som bilder.

Kilde: "Hurtiglesing, superlesing, fotolesing", Terje Kato Stangeland og Leif-Runar Forsth (Aquarius Forlag).

10 tips mot eksamensangst

- Ikke skyv eksamen unna - du må gjennomføre den uansett. Vær mentalt forberedt. Husk: Eksamen er en arbeidsoppgave, ikke et mål i seg selv!

- Styrk motivasjonen din; lag deg et motto til hjelp under forberedelsene.

- Legg merke til pusten din. Du lærer bedre hvis du ikke er så anspent.

- Start med lesingen i god tid. Få oversikt over pensum, lag en realistisk arbeidsplan!

- Tenk gjennom hva du skal gjøre på eksamensdagen. Lag deg en prøveeksamen.

- Gjør deg kjent med eksamenslokalet.

-Ta deg tid til å lade batteriene. Slapp av kvelden før eksamen. Du har en energikrevende dag foran deg.

-Spis og sov godt før eksamensdagen.

- Når du får oppgaven: Les den grundig! Det er lett å overse detaljer i oppgaveteksten hvis du ikke er konsentrert. Begynn med det du mestrer.

- Beveg deg og ta pauser under eksamen.

(Kilde: Studenthelsetjenesten i Oslo)

__________________________________________________________________________

Illistrasjonsfoto: Dreamstime.com

Denne saken ble første gang publisert 27/04 2006, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også