Kroppen din er en sladrehank

Dette prøver kroppen å fortelle deg

Her er symptomene du ikke burde ignorere.

NEGLER SOM BREKKER: Dette kan bety at du ikke får i deg nok jern og fettsyrer i kosten.

NEGLER SOM BREKKER: Dette kan bety at du ikke får i deg nok jern og fettsyrer i kosten. Foto: FOTO: Colourbox

Publisert Oppdatert

De aller fleste av oss holder en knapp på å prøve å holde oss - og ikke minst se - så unge som mulig så lenge som mulig.

Mange har latt seg bite av treningsbasillen, og både løper, spinner og henger opp-ned i anti-gravity yoga timer i et forsøk på å holde kroppen ung og fast.

Og når det kommer til det vi smører oss med for å holde fjes og kropp glatt, pen og rynkefri, ja så hersker det liten tvil om at vi er mer enn villige til å legge store summer i nettopp dette.

Kroppen prøver å fortelle deg noe

Men visste du at verken trening eller dyre kremer helt klarer å skjule ting som skurrer på innsiden av huden?

Ifølge det amerikanske helsenettstedet Health24 kan det nemlig være slik at en del helseadvarsler nesten står skrevet utenpå deg - du må bare vite hva du skal se etter.

Tørre negler som sprekker

NEGLER SOM BREKKER: Dette kan bety at du ikke får i deg nok jern og fettsyrer i kosten.

NEGLER SOM BREKKER: Dette kan bety at du ikke får i deg nok jern og fettsyrer i kosten. Foto: FOTO: Colourbox

Mangel på: Jern, sink, essensielle fettsyrer

Spis mer: Kjøtt, belgfrukter og fisk

Er neglene dine tørre og sprekker eller fliser seg lett? Da kan det absolutt lønne seg å droppe dyre håndkremer og neglebåndsoljer som lover å styrke neglene, og heller kikke litt nærmere på kostholdet ditt.

- Mangel på sink kan føre til hårtap og svake negler, forklarer kosmetolog og kostholdsekspert Anneli Olsen til Kvinneguiden.

- Dette er et viktig mineral for hud og hår, og du vil se det på kroppen om du ikke får i deg nok av dette i kostholdet ditt.

Også i stressede perioder av livet, eller i forbindelse med graviditet, kan håret og neglene bli svekket.

Olsen foreslår å inkludere følgende matvarer i dietten din:

- Spis mer soyabønner, fisk, kylling, egg, meieriprodukter og skalldyr. Det kan også være nyttig å ta kosttilskudd som silica, sink, kalk og B2.

Tørre og såre øyne

Mangel på: Vitamin A, essensielle fettsyrer

FÅ I DEG DETTE: Er øynene dine tørre og såre kan det tyde på at du trenger å få i deg mer vitamin A - blant annet.

FÅ I DEG DETTE: Er øynene dine tørre og såre kan det tyde på at du trenger å få i deg mer vitamin A - blant annet. Foto: FOTO: Colourbox

Spis mer: Meieriprodukter, grønn-, gul- og oransje frukt og grønnsaker

Selvsagt kan det være at du har barn som ikke vil sove, har sittet for lenge foran dataskjermen eller bare har vært mer på byen enn du har hatt timer på øyet i det siste, men visste du at tørre, røde øyne også kan være et tegn på at noe skurrer med helsen din?

- Hva du spiser har selvsagt også noe å si for denne delen av kroppen, forklarer Health24.

- Nyere forskning har vist at det faktisk finner noen typer mat og næringsstoffer du burde være ekstra nøye med å få i deg om du vil ta vare på slitne og såre øyne.

På nettsiden til det amerikanske National Eye Institute står det forklart følgende:

"De viktigste næringsstoffene som beskytter og gjenoppbygger øyet er de som er rik på antioxidantene betakaroten, vitamin C, vitamin E, lutein, sink og omega 3 fettsyrer."

Dette er klinisk ernæringsfysiolog Tina Hamelten helt enig i.

- Kosthold påvirker i stor grad alle deler av kroppen, også øyet, forklarer Hamelten til Kvinneguiden.

- Mat som inneholder massevis av C vitamin er bra, som gulrøtter, paprika og rosenkål. Søtpoteter er også bra, og har masse betakaroten, og spinat inneholder mye både betakaroten og vitamin C.

Ernæringseksperten minner om at det også er viktig å spise nok fett om du vil sørge for optimal øyehelse.

- Sunt fett trenger alle, og da gjerne fra fet fisk som laks, makrell eller sardiner.

Munnsår og hvite blemmer i munnen

Mangel på: Jern, vitamin B12, B6 og folsyre

Spis mer: Kjøtt, belgfrukter, meieriprodukter, grønne grønnsaker

AU: Herpessår er smertefullt og irriterende. Og dessverre ikke så mye å gjøre med når de først har kommet. Men du kan prøve å forebygge!

AU: Herpessår er smertefullt og irriterende. Og dessverre ikke så mye å gjøre med når de først har kommet. Men du kan prøve å forebygge! Foto: FOTO: Thinkstockphoto

Dette er også et problem som mange av oss opplever i blant, og som kan være både ubehagelig og vondt mens det står på.

Blemmene kan skyldes mange faktorer, og faktisk trigges av stress - blant annet.

- Stress og perioder hvor man har mye å gjøre kan absolutt være en faktor, forklarer førsteamanuensis ved Institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Oslo, Anne Skaare, til Kvinneguiden.

- Andre igjen får disse når man har perioder med nedsatt immunforsvar, som for eksempel når de er forkjølet, eller stresset i forbindelse med eksamen.

Andre potensielle årsaker kan være:

- Mangel på jern, folsyre eller vitamin B12

- Hormonendringer

- Matallergi

- Virusinfeksjoner

Rødflammet hud i ansiktet, fet hud

Mangel på: Vitamin B2 og B6, sink, essensielle fettsyrer

Spis mer: Meieriprodukter, kjøtt, fisk, hvitt kjøtt og sjømat

Ifølge nettstedet Health24 kan rødlig og fet hud i ansiktet skyldes at man ikke får i seg nok av enkelte vitaminer, og også - og spesielt - essensielle fettsyrer.

IRRITERT: Rødflammet og fet hud kan bety noe mer.

IRRITERT: Rødflammet og fet hud kan bety noe mer. Foto: FOTO: Thinkstockphoto

- Det finnes tester man kan få utført hos lege for å sjekke om man lider av noen slags form for mineral- eller vitaminmangel, forklarer nettstedet.

- Finner man ut av dette, kan man jo lettere sørge for å få i seg nok av det man trenger, og eventuelt finne ut av hvilke tilskudd man burde ta.

Derfor burde man spise mer av følgende:

Vitamin C

Vitamin C, som er en kraftig antioksidant, hjelper til med å beskytte huden din fra frie radikaler. Vitaminet er essensielt for at huden skal holde seg sunn, og er også involvert i produksjonen av kollagen.

Omega 3 fettsyrer

Sunne fettsyrer holder huden fuktet fra innsiden, og hindrer faktisk at det oppstår en overproduksjon av talg i huden som igjen kan forårsake sorte prikker og kviser.

Vitamin A

Vitamin A fungerer også som en antioksidant, og støtter utskillelsen av giftstoffer i huden, reduserer oljeproduksjonen og hjelper til med å reparere huden i dybden.

Sink

Sink har antibakterielle og betennelsesdempende kvaliteter, og må komme fra maten eller tilskuddene du spiser da det ikke produseres i kroppen.

Den britiske dermatologen Dr Aamer Khan forklarer til avisen Daily Mail at også et høyt inntak av kaffein, samt mangel på naturlig dagslys og sol er knyttet til hud som ser rødflammet og usunn ut.

- Å drikke for mye kaffe gjør huden dehydrert, forklarer Khan til avisen.

- Noe som kan bidra til at den ser uttørket og rødlig ut. Så om du drikker mer enn 3 kopper kaffe om dagen, må du også passe på å drikke mer vann for å balansere ut dette.

Eksperten forklarer at lave nivåer av vitamin D, som dannes i kroppen når solen skinner på huden, også kan bidra til rødhet i huden.

- Dette kommer av at vitamin D er helt nødvendig for dannelsen av nye hudceller, slik at en mange på dette gjør at cellefornyelsen ikke skjer med det tempoet den vanligvis skal ha.

Håravfall eller hår som vokser sakte

Mangel på: Jern, sink

Spis mer: Kjøtt, belgfrukter, meieriprodukter, skalldyr

For å få sunt, sterkt og glansfullt hår nytter det ikke å jukse med kostholdet.

- Det er ikke bare huden som nyter godt av at du spiser et sunt og næringsrikt kosthold, forklarer kreativ leder og eier av Adam og Eva Grensen, Eirik Thorsen, til Kvinneguiden.

SPIS MER KJØTT OG MELKEPRODUKTER: Håravfall og hår som vokser sakte kan bety at noe mangler i kosten din.

SPIS MER KJØTT OG MELKEPRODUKTER: Håravfall og hår som vokser sakte kan bety at noe mangler i kosten din. Foto: FOTO: Colourbox

SPIS HÅRET SUNT: Vitamin A, D og sunne fettsyrer er viktig om du vil ha langt og sunt hår.

SPIS HÅRET SUNT: Vitamin A, D og sunne fettsyrer er viktig om du vil ha langt og sunt hår. Foto: FOTO: Thinkstockphotos

- Om man slurver med maten eller følger ekstreme dietter vil dette raskt synes på håret også.

Eksperten forklarer at det er spesielt noen næringsstoffer som er viktig for at håret skal holde seg sunt og sterkt.

- Vitamin A hjelper hårveksten fordi det spiller en sterk rolle i å skape sunt talg i hodebunnen, forklarer Thorsen.

- Mens vitamin D på sin side styrker immunforsvaret ditt, og et godt immunsystem er viktig for sunn hud, sunt hår og ditt generelle velvære.

Du bør også ikke slurve med inntaket av verken proteiner eller sunne fettsyrer om du vil ha langt og sunt hår.

- Proteinet og Omega-3 fettsyrene i laks og nøtter gjør hodebunnen sunnere, og vitamin A man får i seg av å spise grønne bladgrønnsaker, bønner og gulrøtter bidrar også til sunnere og sterkere hår.

Kviser

Mangel på: Sink

Spis mer: Meieriprodukter, skalldyr

De aller fleste er klar over at kostholdet påvirker huden, og mange har fått smertelig erfare dette når det gjelder spesielt kviser og uren hud.

- Noen studier peker mot at kosten påvirker tilstanden på huden, mens andre studier faktisk motsier dette, forklarer Cand. Scient, hudpleier og Nordisk fagsjef ved Dermanor AS, Kjersti Johansen, til Kvinneguiden.

- Men de fleste merker godt at huden forverrer seg eller forbedrer seg i perioder hvor man enten slurver med kostholdet, eller er flinke og påpasselige med å spise sunt og godt. Og et variert kosthold rikt på antioksidanter og vitaminer vil absolutt gi deg den fineste huden.

KVISER: Kostholdet ditt kan ha en stor påvirkning på huden din.

KVISER: Kostholdet ditt kan ha en stor påvirkning på huden din. Foto: FOTO: Thinkstockphotos

Spesialist i dermatologi og estetisk medisin, hudlege Bjørn Bondevik ved Dr. Bondeviks hudklinikk i Oslo, er enig:

- Et kosthold som inneholder mye sukker og raske karbohydrater kan absolutt resultere i kviser, forklarer Bondevik til Kvinneguiden.

- Sukker i kosten gjør at hormonet testosteron frigjøres i kroppen. Testosteron øker talgproduksjonen i talgkjertlene, og dette er en av hovedårsakene til at du får kviser og fet hud.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky anbefaler et kosthold rikt på sink og A-vitamin om man er plaget av kviser og uren hud.

- Sink og A-vitamin, som er bakteriedrepende, er essensielt for fet hud og akne, forklarer Arsky til Kvinneguiden.

- Det samme gjelder omega 3,6 og 9 og antioksidanter.

Ernæringsfysiologen forklarer at vitamin A virker også positivt inn på celledelingen som igjen hjelper til å normalisere huden.

- Sink må til fordi det forsterker A-vitamin effekten. Antioksidanter som vitamin E og C er viktig fordi de beskytter cellene, mens omega-fettsyrer virker betennelsesdempende samtidig som det nærer huden innenfra.

Tørre lepper og sprekker i munnvikene

Mangel på: Vitamin B2

Spis mer: Meieriprodukter, kjøtt

De aller fleste av oss opplever til tider at leppene er tørre og såre. Spesielt på vintertid, for når det blir kaldere, trekkes fuktigheten ut av huden, og dermed også leppene, hvor vi ikke har talgproduksjon og dermed noen form for naturlig smøring.

Men konstant tørre lepper kan være noe mer enn bare kald vind og tørr inneluft.

- Leppene våre kan bli tørre om du er dehydrert og ikke får i deg nok væske, forklarer nettstedet Fitsugar.

- Når kroppen ikke får i seg nok fuktighet, er det hud og ikke minst lepper som først vil vise tegn på dehydrering.

DETTE ER ET TEGN: Kroppen din har mange måter å fortelle deg at noe skurrer med helsen på.

DETTE ER ET TEGN: Kroppen din har mange måter å fortelle deg at noe skurrer med helsen på. Foto: FOTO: NHS

Og ikke bare dehydrering. Tørre lepper kan også være et tegn på at du ikke får i deg nok og riktige næringsstoffer og vitaminer.

- Enkelte vitaminer er kritisk viktige når det kommer til å holde hud og også lepper sunne og friske, forklarer nettstedet.

- Disse inkluderer vitamin A, B, C, B2 og E.

Nettstedet foreslår å forsøke med en multivitamintablett daglig for å se om leppene bedrer seg.

- Det lønner seg selvsagt også å spise mer av mat som er rik på B vitaminer.

Dermatolog og talsperson for British Skin Foundation, Dr. Tabi Leslie, forklarer at mangel på vitamin B2 også kan føre til sprekker i munnvikene.

- Vitamin B er betennelsesdempende og for lite av dette vitaminet er linket til rødhet og sprekker i munnregionen, forklarte Leslie til avisen Daily Mail nylig.

- Det er også en del studier som beviser at mangel på vitamin C også er lenket til tørre lepper som sprekker.

Eksperten forklarer at ved å passe på å få i deg nok frukt og grønnsaker, og da spesielt erter, matvarer med helkorn, og også appelsiner og paprika, som begge er rike på vitamin C, kan du absolutt få bukt med problemet.

Les også:

Her er den egentlige grunnen til at vi har sex

Faren er stor for at du har én av disse sykdommene

Så lett får du fotsopp

Anoreksi - Kristin døde nesten to ganger

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag