I boks - på biltaket

Takbokser er praktiske og trendy. De tar vare på skiutstyret. Toppmodeller fra markedslederne avslører bokser med hver sine fortrinn

Sist oppdatert
Testen er utført av bilbladet Auto Motor og Sport.

Foto: AMS/Terje Bjørnsen, Lidvar Berge og Øyvind Jakobsen

Norge er et takboksland. I skinasjonen har en stor del av bilparken boks på taket i vintermånedene, men også om sommeren kjører stadig flere med boksen på. En soleklar årsak er den ekstra lagringsplassen. Dessuten er en pen takboks blitt en signalsender. Selv om den er aldri så tom, utstråler den en sunn og aktiv livsstil.

Som et av ytterst få land i verden er takbokser i Norge også blitt et stylingelement. Boksen skal ligge lavt, se bra ut og gjerne være lakkert i bilens farge. Selv om en billigboks til under 2000 kroner vil dekke de fleste bruksbehov, forteller de tre største takboksleverandørene i Norge (Packline, Skiguard og Thule) om samme trend: De dyreste boksene, henholdsvis Packline FX, Skiguard 850 og Thule Spirit, øker mest.

Vi har latt samtlige bokser gjennomgå allsidig bruk i all slags vær og med flere typer last. Alle bokser er først blitt montert av leverandør, deretter demontert og montert igjen. Som lastestativ har vi brukt et av de mest utbredte på markedet, Thule 410.

Packline FX

Glassfiberboksen Packline FX er testens slankeste boks i høyden, i tillegg til at den smalner merkbart av og tipper litt ned fremover. Volumet er minst, og FX er den eneste boksen som ikke rommer en pulk (Fjellpulken).

Vår testboks er av tunneltypen, det vil si at bjelkene i lastestativet går gjennom hull i skroget i boksens bunndel. Dette gjør at boksen ligger lavt på taket, noe takboksestetikere regner som vakkert.

FX er sammen med Skiguard testens stilleste boks hva gjelder vindstøy (69 dB i 100 km/t). Pris: 7350 kroner

Konklusjon:Med slank profil og de beste skiholderne fremstår Packline FX som den mest rendyrkede skiboksen, vel å merke så lenge målet ikke er å få med så mange par som mulig. Lav innvendig høyde setter grenser for andre bruksområder. Tunnelhull må tilpasses bilmodell - det er ikke sikkert boksen passer hvis du bytter bil.

Varianter og tilpasninger: FX fås i standardfargene hvit, rød, svart og koksgrå. Lakkering i bilens farge: 4000 kroner. En universalversjon med utsparringer i bunnen i stedet for tunneler finnes også (FX-S).

Skiguard 850

Som eneste takboks i testen er Skiguard 850 norskprodusert. Den har mange likhetstrekk med Packline FX: Begge er i glassfiber, er hengslet foran og har tetningslister i gummi. Også 850 har tunneler i skroget for lastebjelkene, men tunnelløsningen har et klart praktisk fortrinn sammenliknet med Packline. Tunnelene ligger skjult i avtakbare deksler, som kan byttes dersom du skifter bil (pris: 450 kroner)

Med boksen følger låsolje og silikon, et eksempel til etterfølgelse for andre leverandører. Pris: 7200 kroner.

Konklusjon:Skiguard 850 kombinerer et elegant utseende med ok rommelighet. Litt større innvendig høyde gir et noe videre bruksområde enn den relativt like Packline FX. De tekniske løsningene er enkle, men solide.

Varianter og tilpasninger: 850 leveres standardfargene svart, koksgrå og hvit. Lakkering i bilens farge: 3400 kroner. En universalversjon med utsparringer i bunnen i stedet for tunneler finnes også (850 S), samt tunnelmodellen 850 Touring for biler med lastestativpunkter på spesielle steder.

Thule Spirit 820

Thules toppmodell skiller seg fra de to andre på mange måter. Som eneste boks i plast er den lettere enn de to andre (26 kg), og ikke minst billigere.

Når det gjelder brukervennlighet, slår Thule Spirit på noen områder knockout på Skiguard og Packline. Hvis skistativet står montert på bilen, kan du feste boksen helt uten verktøy. En mann med muskler nok til å få boksen på taket, greier det til og med alene. Pris: 5900 kroner.

Konklusjon: Skal du ofte av og på med boksen eller bruke den på flere biler, er Thule Spirit det klart beste valget. Sidehengslingen har sine fordeler, og prisen er best. Kvalitetsfølelsen henger derimot langt etter, i våre øyne også utseendet.

Varianter og tilpasninger: Fås i fire standardfarger i svarte og grå toner. Lakkering tilbys av forhandlere, spør om pristilbud. En kort versjon for carvingski (Spirit 780) tilbys også. Innvendige skiholdere koster 489 kroner.

FAKTA

Packline FX Skiguard 850 Thule Spirit 820

L x B x H (cm) 225 x 90 x 28 228 x 88 x 31 229,5 x 82,5 x36

Volum (liter) 450 485 480

Vekt (kg) 34 30 26

Material Glassfiber Glassfiber ABS-plast

Garanti 3 år 3 år Kjøpsloven

Skiholdere Ja Ja Ekstrautstyr

Tetningslist i gummiJa Ja Nei

Pris, std. boks 7350,- 7200,- 5900,-

Denne saken ble første gang publisert 27/02 2006, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også