Slik tolker du det kroppen forteller deg.

SPIS HÅRET SUNT: Vitamin A, D og sunne fettsyrer er viktig om du vil ha langt og sunt hår. © FOTO: Thinkstockphotos

Mangel på: Jern, sink

Spis mer: Kjøtt, belgfrukter, meieriprodukter, skalldyr

For å få sunt, sterkt og glansfullt hår nytter det ikke å jukse med kostholdet.

- Det er ikke bare huden som nyter godt av at du spiser et sunt og næringsrikt kosthold, forklarer kreativ leder og eier av Adam og Eva Grensen, Eirik Thorsen, til Kvinneguiden.

- Om man slurver med maten eller følger ekstreme dietter vil dette raskt synes på håret også.

Eksperten forklarer at det er spesielt noen næringsstoffer som er viktig for at håret skal holde seg sunt og sterkt.

- Vitamin A hjelper hårveksten fordi det spiller en sterk rolle i å skape sunt talg i hodebunnen, forklarer Thorsen.

- Mens vitamin D på sin side styrker immunforsvaret ditt, og et godt immunsystem er viktig for sunn hud, sunt hår og ditt generelle velvære.

Du bør også ikke slurve med inntaket av verken proteiner eller sunne fettsyrer om du vil ha langt og sunt hår.

- Proteinet og Omega-3 fettsyrene i laks og nøtter gjør hodebunnen sunnere, og vitamin A man får i seg av å spise grønne bladgrønnsaker, bønner og gulrøtter bidrar også til sunnere og sterkere hår.

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!