- Man kan kalle det for matterapi; når du spiser bra, er dette ren bensin for kroppen og betyr alt for hvordan du har det med deg selv, hvordan du sover, hvordan du oppfører deg mot dine omgivelser, hvor frisk du er, hvordan det går med karrieren din og hvordan du vil nå dine mål. Til og med sex blir bedre om kroppen får i seg riktig mat.

Det forteller den svenske matguruen Renée Voltaire.

Maten holder deg frisk

Vi møter henne mens hun er i Oslo for å inspirere nordmenn til å spise bedre og sunnere. Svensken, som er aktuell med boken Salig Blanding, er selvlært kokk og har arbeidet med mat i 20 år. Hun har skapt sin egen matfilosofi hvor hun legger vekt på "raw food", økologiske produkter og på å bruke mest av det grønne i matlagingen.

Les også: Ekspertenes kosthold

Les også: Bedre og sunnere sjokolade

Les også: Susann Goksør Bjerkrheims kostholdstips



- For meg er mat en livsstil fordi jeg vet hvor mye den påvirker min kropp, min energi og min livsglede. Jeg vil at maten jeg spiser skal holde meg frisk, gi meg energi og ikke ta helsen fra meg, sier hun.

Hun legger vekt på å inkludere en lang rekke ingredienser i kostholdet sitt, men har samtidig utelukket en del:

- Jeg spiser ikke meieriprodukter fordi de er aldeles overflødig for kroppen vår, jeg spiser ikke så mye kjøtt, pasta, brød, mel og andre raske karbohydrater. Mitt kosthold består av cirka 85 prosent grønnsaker, deretter mye nøtter, fisk, gode oljer og rå matvarer, sier Voltaire.

Styr unna dietter

Voltaire mener at det er kvinner som er mest opptatt av å tenke alternativt for å holde kroppen i form. Samtidig er det også flere menn som åpner seg opp for alternative måter å lage mat på;

- Kvinner er som regel mer åpne for annen mat enn menn er, men jeg samarbeider med mange mannlige idrettsutøvere på elitenivå som ser verdien av å spise rå og sunn mat som inneholder all næring kroppen trenger.

Hun velger også å styre unna typiske dietter og kritiserer blant annet den populære lavkarbodietten.

- Den er helt hull i hodet! Man får i seg så mye usunt fett og ekskluderer viktige karbohydrater som gjør at kroppen har det bra. Så fort man slutter på en diett, går man opp igjen i vekt i stedet for å finne et kosthold som kroppen trives med og som man kan leve med. Man må heller prøve å forstå hvorfor man spiser feil mat og når man spiser riktig mat, sier hun og fortsetter;

- I hvilke situasjoner har du lyst på usunn mat som inneholder feil fett og mye sukker? Kroppen lurer deg når du er stresset, da bør du heller gå og sove fremfor å hive innpå "junk".

Sunn kosemat

Noe av det beste matguruen vet er å unne seg deilige desserter som også er sunne for kroppen:

- Det kan være så enkelt som å ta av skallet og fryse noen bananer, hive de i en mikser og blande med rått kakaopulver, litt appelsin og revet eple. Dette er herlig og sunn kosemat som gir deg det lille ekstra om du er sugen på noe søtt, sier hun.

Voltaires kosttips

  • Faste rutiner er gull verdt når du vil spise sunt, for eksempel kan du henge en matplan for uken på kjøleskapet ditt. Den kan enten inneholde måltider for hver dag, eller en handleliste over de faste produktene du vil handle inn for uken.
  • Vil du inkludere annen type mat i ditt kosthold, begynn i det små med for eksempel en nøttedip eller saus til den kjente maten din.
  • Start med å endre frokosten din til det bedre, når det fungerer, endrer du flere måltider.
  • Lag deg en grønn smoothie med grønnsaker som brokkoli, blomkål, gulrot og mandelmelk, hell den på en flaske og ha dette som lunsj på jobben.
  • Lag maten din hjemme og ha med matpakke på jobb, slik har du selv kontroll på hva du putter i deg hver dag, og du sparer penger.
  • Unngå å stresse, da tyr man gjerne til usunn mat.
  • Det du behøver på kjøkkenet for å lage næringsrike supper og smoothies er en god mikser, en bra blender og en god kvern til å male nøtter med.
  • Sørg for å ha ferske grønnsaker, nøtter, frø og frukt på kjøkkenet til enhver tid. Da bruker du dette i matlagingen.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!