Foto; Sindre Lundvold. Susann Goksør Bjerkrheim er fornøyd hvis hun får skvist inn tre treningsøkter i uken, men innrømmer at hun tenker mer over hva hun spiser nå enn tidligere.

- Hvis jeg fortsatte å spise like mye som jeg gjorde da jeg var toppidrettsutøver, sier det seg selv at jeg vil legge på meg ekstra kilo både her og der, sier den tidligere håndballspilleren Susann Goksør Bjerkrheim.

Varierer maten

Vi møter henne i forbindelse med Alpros lansering av soyaprodukter denne uken. Goksør Bjerkrheim er soyamat-leverandørens nye ambassadør og ønsker å inspirere nordmenn til et mer variert kosthold. Med 14 års erfaring på kvinnelandslaget i håndball, både som spiller og kaptein, er hun en av Norges mest kjente idrettsprofiler. Siden 1999 har Susann vært konsulent og partner i firmaet Solid Utvikling as og jobber i dag som sertifisert prestasjonscoach.

Les også: En munnfull for mye?

Les også: Slankemetoden du kan leve med

Les også: Systematisk svett



I tillegg er hun en travel tobarnsmamma, noe som begrenser treningsmengden per uke;

- Jeg sier meg fornøyd hvis jeg får trent tre ganger i uken, da pleier jeg å trene før lunsj og så koser jeg meg med en god salat i kantina etterpå. Det er fordi jeg er veldig glad i grønnsaker. Ellers pleier jeg å spise to knekkebrød eller havregrøt til frokost, sier hun.

Tidligere pleide Susann å trene minst to ganger om dagen og måtte selvsagt spise mer.

- Jeg er ekstremt glad i god mat, men det er jo enkel matematikk at dersom jeg spiser like mye nå som jeg måtte få i meg da, uten samme treningsmengde, så går jeg opp i vekt.

I dag søker hun variasjon i matveien, og hun tror sterkt på de helsemessige fordelene et balansert kosthold gir.

- Selv da jeg var toppidrettsutøver, unngikk jeg kosttilskudd og baserte kostholdet mitt på naturlige næringskilder, sier Goksør Bjerkrheim.

Samtidig legger hun og familien vekt på å kose seg med maten og ikke være så streng;

- Jeg spiser taco og potetgull, drikker vin og får gjerne like dårlig samvittighet som alle andre. Men, vi lager også mye smoothies med frosne bær, soyamelk og banan, eller det vi har liggende.

Styrketrening med barna

På grunn av skader i kne og skulder, trener Susann mye styrke, men også spinning, aerobic og løping. Og siden hun har det så travelt, kombinerer hun ofte treningen med å være sammen med barna.

- Barna synes det er kjempegøy når jeg bruker dem som vekter i stua! Å ha sønnen min på ryggen mens jeg tar knebøy, eller sittende på anklene mens jeg trener fothev, fungerer strålende. Og hvis vi er på ferie, pleier jeg å ta barna med på stranden for leking mens jeg løper litt intervaller i strandkanten, sier hun.

Susanns sunnhetstips

  • Spis mye grønnsaker, gjerne i form av gode salater. Bytt gjerne ut noe av kjøttet med mer grønnsaker.
  • Spis mindre porsjoner per måltid slik at du blir passe mett.
  • Sett deg realistiske treningsmål, litt er alltid bedre enn ingenting - som for eksempel å trene hjemme eller ta trappa fremfor heisen.
  • Prøv deg frem med treningstyper og se hva du liker.
  • Man kan alltids finne tusen unnskyldninger for å ikke trene, men det handler om prioritering.
  • Husk at det kan være tøft å komme i gang med treningsrutiner, men at det blir morsommere etterhvert.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!