- Generelt er det høyere tempo på det meste, endringer skjer i turbofart, omfanget og tilgangen på informasjon og stimulans har akselerert, mener mental trener Vigdis Reksten, daglig leder ved INTUI Mentalt Treningssenter.

Hun kaller generasjonen mellom 20 og 40 år for "stressgenerasjonen".

- Jeg synes det er betegnende. Det er så utrolig mye å ta stilling til og mye å leve opp til, sier hun.

- Opplærte til å tro dette

Om du er over 20 år, studerer, trakter etter et høytlønnet yrke, et lykkelig familieliv, synes det er viktig å prestere best mulig, ønsker å holde deg i god form og se vakker ut til enhver tid; da hører du trolig hjemme inn under denne kategorien. Det er vi som forsøker å balansere jobb og karriere med barn og hus, vi som ønsker å tjene penger og samtidig nyte livet. Og oppå alt dette, handler det om å se bra ut mens vi gjør det.

Dette gjør oss mildt sagt stresset;

- Det kreves enorm omstillingsevne og leveransedyktighet i det ytre samtidig som nødvendig mental restitusjon reduseres, sier Reksten.

Les også: Bestem selv - reduser stress

Les også: Tilbake til hverdagen

Les også: Mental oppussing



Det store spørsmålet er; hvem er det som krever dette av oss? Er det samfunnet? Eller legger vi presset på oss selv?

Reksten mener saken er todelt;

- Hvis vi vil fordele skyld, blir vi handlingslammet og sittende fast i "offerfella". Da forventer vi at "noen andre" må gjøre noe. Vi har på mange måter fått tildelt en mal for livsstil som vi i beste mening har blitt opplært til å tro er den beste og rette. Når den malen blir for trang, kan vi kjenne på et "indre opprør", og det er et sunnhetstegn. Hvis vi ikke vil bære på skyld, kan vi alltid velge å ta ansvar for nye valg, mener hun.

Hva vil du oppnå?

Dessverre er det vanskelig for de fleste å unngå stresset som i verste fall kan få fatale konsekvenser senere i livet.

- Med mindre du gjør bevisste valg, tror jeg det er umulig å unngå det negative stresset, sier Reksten.

Men, hun råder deg til å bli oppmerksom på hvilke verdier du navigerer etter og hva som styrer valgene du tar.

- Hva er det egentlig du prøver å oppnå? Hva er det i deg som vil ha denne bekreftelsen du søker? Still spørsmålene til deg selv og vær ærlig mot deg selv. Kanskje faller mye på plass helt naturlig og tyngden av stresset letner.

Unngå "smellen"

Hvis du har lyst å unngå å få hjerteinfart før du runder femti år, er det på tide å ta tak i det du opplever som stressfaktorer allerede nå.

- Prioriter tid til å trene den "indre muskel" og utvikle din mentale kapasitet. Det handler om å være positivt interessert og utforskende, lære seg selv å kjenne på godt og vondt. Bli kjent med egne muligheter og kunne sette grenser. Vær glad så mye som mulig, sier Reksten.

Og du, det er helt OK å ikke være "perfekt" til enhver tid.

- Hva er "det perfekte"? En god regel er å huske at vi er både perfekte og uperfekte avhengig av sammenhengen, og øve seg på aksepten av tilstanden slik den er. At det ikke alltid er noe som skulle ha vært annerledes, et annet sted og en annen tid. Vi er både dumme og kloke, gode og dårlige, sier eksperten og konkluderer;

- Det viktigste er å slutte å dømme seg selv og straffe seg selv.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!