- Mange slankeråd er så voldsomme at jeg er redd de virker mot sin hensikt, sier ernæringsfysiolog ved Somebody.no Camilla Andersen.

- De bygger opp under myten om at man nærmest må begynne et nytt liv for å lykkes. Det er ikke riktig, og for mange er det et godt nok mål bare å stanse vektoppgangen.

- Lista legges for høyt

- Det hagler med slankeråd i aviser, radio og TV. Mange av dem er svært ambisiøse med mye trening og strenge dietter. Fint, men feil hvis man ønsker å hjelpe og inspirere mange. Lista legges for høyt, mener Andersen.

Les også: Slik får du en lettere vinter

Les også: Dette gjør at du eldes raskere

Les også: Lag sunne brød



Kostholdseksperten tror mange gir opp før de har begynt fordi slankeguruer, treningsprofeter og media gir et inntrykk av at livsstilsendring er nødvendig. Det er det ikke, sier hun;

- For mange vil en god start være å hoppe over annenhver kake, bolle eller porsjon med pommes frites. For å lykkes på sikt, må man begynne i det små. Enkle endringer i spisevaner og innføring av hverdagsaktivitet. Gå litt mer, finn påskudd til å bevege seg både inne og ute. Reis deg litt oftere fra stolen for å hente noe, og gå når du skal i butikken.

Tenk over pålegget

Andersen er utdannet ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo og har samlet næringsinnholdet i alle norske matvarer i et kostholdsprogram på nett. Ofte er det pålegget på brødskiven som utgjør den store forskjellen.

- Av salamityper har du 21 varianter å velge mellom og det er fra syv til 46 kalorier i èn skive. Den danske salamien har flest kalorier, men la oss sammenligne en "vanlig" salami med en mager utgave. Hvis du spiser fire skiver salami hver dag og bytter den vanlige med den magre, sparer du kroppen din for 3,4 kilo på et år.

Og hvis du greier å kose deg uten chips, er det betydelig mer å hente. En pose med chips inneholder cirka 75 prosent av dagsbehovet for kalorier.

- Det er enkelt å gjøre noe med vekten, hvis man ikke gaper for høyt, og for ofte. Særlig med litt bevegelse i tillegg. Man trenger ikke trene til maraton for å komme i bedre form, sier Andersen.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!