Juletiden kan sette en stopper for gode trenings-og kostholdsrutiner, men under juleforberedelsene kan du faktisk legge opp til en sunn og aktiv jul!

Daglig leder ved Kvinnetrening.no, Kine Borge-Skar, forteller at en stressende førjulstiden ikke trenger å bety at du slutter å bevege deg.

- All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet, men trening handler om planlegging. Planlegg dagene frem til jul, og lag tid til trening. Trening gir deg overskudd til å klare disse hektiske tidene og bør ligge høyt på prioriteringslisten din nå, mener Borge-Skar.

Les også: Slik lykkes du med slankingen

Les også: Planlegg juletreningen

Les også: Lyver du for deg selv?



Det å øke aktiviteten i disse tider handler om å tenke "aktivitets-effektivt";

- Ta trapper fremfor heis, gå til butikker, gå til jobb eller skole og så videre. Det er de små endringene som kan gjøre den store forskjellen, sier hun.

Juleshoppingen byr på stressede dager, ofte på kveldstid og over flere timer.

- Sannsynligheten for at du blir sulten er stor, og med alle de fristelser et kjøpesenter har å by på bør du være smart og i forkant. Ha "nødproviant" i vesken, alt fra usaltede nøtter, frukt, nutrilettbarer og måltidserstattere. På denne måten unngår du å få i deg tomme, energitette og usunne kalorier, sier Borge-Skar.

Juleforberedelser

Julen starter med kakebaking og innkjøp for å markere adventstiden frem mot jul. På julaften og i romjulen er det som regel aldri langt til nærmeste marsipangris - og ribbe er jo ikke ribbe uten ribbefett. Er du en av de som må ha 7 slag og dessuten må gå gjennom hele julemiddags-reportoaret før høytiden er over? Det handler ikke om å ikke unne seg noe, men om å være bevisst på valgene du tar.

Borge-Skar mener at du kan spørre deg selv;

- Hvor mange er dere i familien? Hvor mye besøk får du? Gjør en beregning på hvor mye du faktisk trenger å ha liggende. Jo mer du kjøper inn og jo mer du baker og tilbereder, jo mer må også du og din husholdning ta unna, sier hun.

Borge-Skar mener du heller kan velge ut de kakene og rettene du vet er populære hos deg, og begrense tilgangen til unødvendige kalorier ved å ikke kjøpe inn eller bake mer enn nødvendig.

- Hva med å gå sammen med en venninne, mor eller svigermor, tante eller nabo til bakingen, for så å fordele kakene mellom dere? På den måten slipper dere å gjøre alt selv. Jo mer du har i hus, jo større sjanse er det for at du inntar unødvendig mye, sier eksperten.

Sunn julesnacks

Går vi noen tiår tilbake, bestod julesnacksen ikke av bare sjokolade, småkaker og ferdigsaltede nøtteblandinger. Da var det store saftige appelsiner, dadler, fiken, og nøtteskåler med tilhørende nøtteknekker.

- Ved å velge nøtter med skall, begrenser mann inntaket fordi det er lettere å ta både en og to fulle never med saltede nøtter, enn å knekke en og en nøtt - som dessuten ikke er ferdig saltet. Fyll gjerne et stort fruktfat, det er mye godt å velge mellom, tipser Borge-Skar.

Les mer på bloggen til Kvinnetrening.no!

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!