Mange kvinner opplever ulike problemer med bekkenbunnen etter fødsel, for eksempel sjenerende urinlekkasje. Dette skyldes i følge Lommelegen.no som regel økt vekt som legger press på bekkenbunnen, at blæren og urinrøret får endret posisjon, vaginal fødsel med maksimal tøyning av skjeden og bekkenets bløtdeler, skade på nerver som er med på å styre blærekontrollen og at bekkenbunnen blir utsatt for et stort press under svangerskap og fødsel.

Slik fungerer bekkenet

Bekkenbunnen består av flere lag med muskler som ligger som plate nederst i bekkenet. Gjennom muskellagene går urinrøret, endetarmsåpningen og skjeden ut.

Bekkenbunnen består av viljestyrte muskler som du kan trekke sammen og trene slik som andre muskler i kroppen. Mange kvinner synes imidlertid det er litt vanskelig å "få tak i" disse musklene. En test på om du får tak i de rette musklene er å forsøke å stoppe vannstrålen mens du tisser. Klarer du det, bruker du de rette musklene.

Les også: Få flere tips her!

Les også: Stressinkontinens

Les også: Få kroppen tilbake etter fødsel



Forebygg på denne måten

Å oppleve urinlekkasjer i forbindelse med eller etter graviditet og fødsel er som regel et forbigående problem, og ofte går det over av seg selv. Musklene og vevet ellers trenger litt tid til å komme seg til hektene igjen etter belastningen. Det beste er å forebygge med bekkenøvelser.

Slik gjør du:
  • Du kan trene bekkenet ved å knipe igjen og nærmest trekke underlivet oppover som for å stoppe å tisse. Hold igjen alt du kan mens du teller til tre. Deretter slipper du opp, uten å presse nedover. Slapp av mens du teller til tre. Gjenta 15 ganger, helst tre ganger daglig.
  • Bruk gjerne forskjellige stillinger når du trener bekkenmuskulaturen, som liggende, sittende eller stående. På den måten blir musklene sterkest.
  • Trene denne muskelsammentrekningen mens du utfører daglige aktiviteter.
  • Bevisstgjøring av bekkebunnen og underlivet er viktig under samleie. Ved urinlekkasje blir man i tillegg engstelig for lukt og fukt som kan legge en demper på seksuallivet, så trening av bekkenbunnen bidrar til bedre helse både psykisk og fysisk.

  • Dersom du allerede har født, og har plager, kan legen din hjelpe deg, eller eventuelt henvise deg videre.

    Kilde: Lommelegen.no, Klikk.no, VibraSense Alva Pressemelding
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!