Det er unektelig slitsomt å ikke få sove, ligge og se på klokka som nådeløst tikker frem mot en ny krevende arbeidsdag.

Les også: Vinn mot influensaen

Les også: Brennesle - et styrkemiddel

Les også: Spare opp søvn


Føler du at du har prøvd det meste?

Kanskje disse tipsene kan hjelpe deg:
  • Snu klokka slik at man ikke ser den.
  • Se verken TV eller surfe på Internett en time før du legger deg. Spill heller ikke data eller TV-spill. Spesielt ikke actionfylte og høylytte spill, eller spill som gjør deg nervøs eller stresset.
  • Å telle baklengs fra 100 skal virke avslappende på kroppen. Det gamle trikset med å telle sauer kan også gjøre susen.
  • Drikk kamillete. Ta to teskjeer kamillete i en kopp varmt vann, trekkes i ti minutter. Teen smaker enda bedre med en skje honning oppi.
  • Mot søvnløshet kan man kan forsøke med en pusteøvelse. Denne øvelsen skal virke beroligende:
    Trekk pusten dypt og hold den inne i tjue sekunder. Gjenta dette tre til fire ganger.
  • Hvis du ligger og vrir deg og ikke får sove hjelper det å stå opp, vandre litt rundt, for så gå å legge deg igjen.
  • Hvis du forbinder senga og soverommet med stress og søvnløshet, kan du forsøke å legge deg i sofaen på stua eller andre plasser du slapper mer av.
  • Forsøk å luft dynen godt, eventuelt snu den hvis den blir klam. Legg deg med hodet mot fotenden av senga.
  • Kilde: Kjerringrad.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!