Vi leser stadig om hvor sunt det er med vann, at man bør drikke mye av det og at det er viktig for en sunn og frisk kropp.

Les også: Mat på trening?

Les også: Dette kan ødelegge for huden

Les også: Alternative skjønnhetstips


Men hvorfor er egentlig vann så viktig?

Les videre

Visste du at kroppen mister opp til 2,5 til 3 liter om dagen gjennom vanlige kroppsfunksjoner? Dette vannet må erstattes for at kroppen skal holde seg frisk. Dessverre er det slik at man kjenner tørste først etter at kroppen begynner å bli dehydrert. Du bør derfor drikke vann ofte, før du kjenner at du begynner å bli tørst.

"Når du begynner å bli tørst, er kroppen allerede dehydrert med 0,8 prosent til to prosent av kroppsvekten", skriver kildevannleverandøren Eden på sine hjemmesider.

Her er noen av de mange viktige rollene vann spiller for at kroppen skal fungere:

Hjernen
Visste du at hjernevevet ditt består av hele 85 prosent vann? Det er derfor du blant annet får hodepine, dårlig konsentrasjon og redusert korttidsminne om du drikker for lite vann.

Vann i blodet
Blodet ditt består av 95 prosent vann. Vannet transporterer vesentlige næringsstoffer til cellene i kroppen din og fjerner rester fra celler. Mangler du vann i kroppen, vil ikke mekanismen som regulerer blodtrykket fungere riktig. Dette kan føre til økt blodtrykk.

Vann og hud
Huden er kroppens største organ, og består av 70 prosent vann. Hvis du drikker for lite til å fylle på kroppens vanntap, kan huden føles tørr. Fuktighetskremer kan behandle symptomene, men den beste løsningen er å drikke et glass vann for å levere fuktighet fra innsiden.

Hjertet
Hjertet ditt består av 77 prosent vann. Kliniske studier viser at tilstrekkelig vannførsel kan bedre hjertevirksomheten og minske faren for å utvikle hjertesykdommer.

Nyrene dine
Nyrene består av 80 prosent vann. Deres funksjon er å filtrere ut avfallsstoffer som er oppløselige i vann fra kroppen. Drikker du ikke nok vann, blir ikke avfallsstoffene effektivt fjernet, og dette kan skade nyrene.

Leveren
Leveren består av 73 prosent vann. Jobben dens er å omgjøre kroppens fett til energi som kan brukes. Men hvis leveren tvinges til å hjelpe nyrene på grunn av utilstrekkelig vannforbruk vil kroppen bygge opp ekstra fett, som ville ha blitt brent hvis vanninntaket hadde vært riktig.

Med andre ord; vann er svært viktig for deg, og du bør sørge for at kroppen din får det påfyllet den behøver for å fungere optimalt.

Så hvorfor ikke prøve litt vann med smak?

Her er noen tips:
  • Agurk i tynne skiver eller skrelt på langs med en potetskreller.
  • Mynte eller sitronmelisse som setter en frisk smak på vannet. Disse krydderurtene egner seg også utmerket til å lage te.
  • Gulrot skåret i tynne skiver eller skrelt på langs i strimler, med en potetskreller.
  • Appelsin. Husk å vaske skallet før du skjærer skiver med skallet på. Du kan også legge appelsinbåter i vannet.
  • Rips, solbær eller blåbær. Disse bærene gir ikke så mye smak, men det ser delikat ut.
  • Jordbær setter en deilig jordbærsmak på vannet.

  • Kilder: Frukt.no, Edensprings.no, Aperitif.no
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!