Synes du ikke at målet om flat mage ble nådd denne sommeren heller? Vel, da har du en ypperlig mulighet til å begynne på nytt denne høsten.

Tid for trening

Mange blir fristet til å droppe treningsøktene når solen varmer, hvitvinen er i glasset og "alle andre" koser seg. Nå som sommeren er på hell er det derimot lettere å ta turen inn i treningsstudioet.

Les også: Slik øker du forbrenningen

Les også: Unngå bollemage

Les også: Den nye sunnhetsbølgen



Begynner du nå har du dessuten god tid til å trene deg opp igjen til neste sommer når bikinien skal på igjen!

Som kjent er det ikke mulig å punktslanke seg, fettet legger seg der det vil på kroppen, uansett hvor mye man løper eller sykler. Men, man kan trene opp hver eneste muskel ved hjelp av en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening. Da vil du både kvitte deg med fettet, og musklene blir mer markerte, noe som får deg til å se slankere og strammere ut. Derfor bør målet ditt denne høsten være å trene styrke minst to dager i uken, og kondisjon tre dager i uken. Kondisjonsøktene trenger ikke være knallharde timesøkter i aerobicsalen. Varier mellom gåturer og spinningtimer, noen kan være intense, andre rolige. Begynn gjerne treningen med en forholdsvis rolig kondisjonsøkt, og kjør styrkeøvelser etterpå, når du er varm.

Flat mage

De fleste kvinner drømmer om en flat og stram mage, men styrketreningen gir ikke umiddelbare resultater, her må du holde på i noen måneder før du merker at magen er blitt sterkere.

Det som er enda mer irriterende, er at magen godt kan bule ut litt ekstra selv når man har trent regelmessig styrke over lengre tid. Det handler om hvor mye luft man bærer på, hva man spiser og hva man drikker.

Her får du noen tips som kan hjelpe deg i retning av ditt mål:
  • Drikk minst 2 liter vann hver eneste dag for å hjelpe forbrenningen og skylle ut ekstra salt i kroppen din. Salt inneholder sodium som gjør at magen blir oppblåst.
  • Spis derfor mindre salt mat, og gå heller for mer grønnsaker og frukt i kostholdet ditt.
  • Spis små porsjoner. Om du overdriver porsjonsstørrelsen per måltid, vil magen automatisk bli oppblåst og større.
  • Proteiner som egg og renskåret kylling er sunt og godt. Hver porsjon bør være på størrelse med en knyttneve.
  • Når du spiser karbohydrater, gå for en knyttnevestor porsjon per dag som i hveteprodukter og pasta. Velg gjerne grove varianter.
  • Spis bare et par tynne skiver av ost hver dag om du må ha dette.
  • Gå for en eller to frukter hver dag.


  • Kilde: NYC Nutritionist Stephanie Middleberg, grunnlegger av Middleberg Nuitrition, Cosmopolitan Magazine
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!