Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no



Koordinasjonstrening bryter opp ensidighet i trening, skjerper oppmerksomhet i bevegelsene og øker funksjonsdyktighet i hverdagen, spesielt med tanke på å tilpasse seg i ulike fysiske krav i arbeidslivet.

Dette er koordinasjon

Koordinasjon betyr samordning av kroppens bevegelser i forhold til hverandre og til omgivelsene. Balanse er en del av koordinasjonen og er evnen til å bevege og holde kroppsdeler slik at kroppen er i likevekt i forhold til tyngdekraften uten at man faller.

Koordinasjonen styres av samspillet mellom nerve- og muskelsystemet uten at vi trenger å tenke så mye på det, og utvikles gjennom modning, vekst og trening. For å utvikle koordinasjonsevnen, krever det stadig nye utfordringer. Dessverre er det ofte slik i vår hverdag at vi ikke gir nok utfordringer til kroppene våre at koordinasjonsevnen får muligheter til å utvikle seg.

Hvorfor trene balanse?

En god balanse og koordinasjonsevne er viktig i hverdagen. God balanse hindrer fall og er skadeforebyggende. Dessuten er balansetrening en viktig del av skaderehabilitering. Koordinasjonstrening kan omfatte mange delelementer: Balanse, rytmefølelse, reaksjonsevne, romorientering, øye-hånd eller øye-fot koordinasjon for å nevne noen av faktorene innen koordinasjonsevne. Trening av koordinasjon er altså en naturlig del av mange idretter, og utvikles gjennom spill og lek som er en naturlig del av barndom og ungdom men som blir mindre og mindre del av våre liv i voksenlivet.

Les også: Ikke glem dette

Les også: Hold formen i ferien

Les også: Gikk ned 60 kilo



Koordinasjonstrening bryter opp ensidighet i trening, skjerper oppmerksomhet i bevegelsene, øker funksjonsdyktighet i hverdagen, spesielt med tanke på å tilpasse seg i ulike fysiske krav i arbeidslivet. Men først og fremst skaper koordinasjonstrening større variasjon i bevegelsesløsninger og utvider kroppens evne til å løse oppgaver både innen idrett og hverdag.

Hvordan trene balanse og koordinasjon?

Kroppen trenger stadig nye utfordringer og koordinasjonsevne er ingen avvik fra dette. Uvante bevegelser stimulerer koordinasjonsevnen. Det er derfor viktig å være kreativ, og bryte opp trening og finne på nye bevegelser og måter å skape uvante bevegelser, fordi i det du klarer å utføre en bevegelse, er det ikke lenger en utfordring, og du stimulerer ikke lenger koordinasjonsevnen din. Den andre viktige faktoren i forbindelse med koordinasjonsevne er evnen til å regulere kraftutvikling i forhold til de ytre faktorene. For eksempel, hvor hardt du sparker ballen.

Synet er en faktor i balanse, og vanskelighetsgrad ved balansetrening kan umiddelbart økes ved å lukke øyene. Vanskelighetsgraden kan også varieres ved å bytte underlaget, justere størrelsen av understøtteflate (stå på to bein vs. stå på ett bein) eller koordinere flere kroppsdeler samtidig.

Les mer om trening og helse på Treningsmagasinet.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!