Eksperter er enige i at nøkkelen til et sunt kosthold ligger i balanse, variasjon og moderasjon. Kort sagt betyr dette at man bør spise så variert som mulig uten å få i seg for mye kalorier eller for mye av en bestemt matvare.

Les også: Her er de skjulte kaloriene

Les også: Sunne desserter

Les også: Et liv uten brød?


Slik får du et sunnere kosthold:

1. Spis variert næringsrik mat
Til daglig bør du spise fullkorn, frukt, grønnsaker, melkeprodukter, kjøtt, fisk og andre proteinrike produkter.

2. Spis mye fullkorn, frukt og grønnsaker
Bla gjennom noen kokebøker for å finne smakfulle retter som inneholder dette.

3. Hold en stabil og sunn vekt
Ideell vekt avhenger av kjønn, høyde, alder og arv, men du bør forsøke å holde deg innenfor det som anses som sunt. Overvekt øker sjansene for høyt blodtrykk, hjerteproblemer, slag, diabetes, noen typer kreft og andre sykdommer. En gylden middelvei er målet. Blir du for tynn øker du sjansene for benskjørhet, uregelmessig menstruasjon og andre helseproblemer.
Hvis du føler at vekten går opp og ned som en jo-jo kan en ernæringsfysiolog være til god hjelp.
Husk at jevnlig trening er viktig for å holde vekta.

4. Spis moderate porsjoner
Uansett hva du velger å spise, er det lurt å være bevisst på hvor mye du faktisk pakker i deg. Husk at det kan ta opptil 15-20 minutter før kroppen registrerer at den er mett.

5. Spis regelmessige måltider
Å hoppe over måltider i tro på at det skal gjøre deg slankere er kanskje det dummeste du kan gjøre. Da øker sjansene for ukontrollert overspising, fordi kroppen ikke har fått det den trenger. Blir du sulten mellom måltider kan små mellommåltider som frukt, snacksgulrøtter og cottage cheese stagge hungeren. Vær forsiktig så du ikke spiser for mye, slik at dette plutselig blir et helt måltid i seg selv.

6. Du trenger ikke å kutte ut enkelte matvarer helt
Sørg bare for å redusere mengden. De fleste spiser mat ikke bare for å få i seg næring, men fordi det er godt. Er du svært glad i fet mat, salt eller sukker er det viktig at du modererer deg i forhold til hvor mye og ofte du spiser dette.

7. Finn en balanse på maten du spiser
Alt du spiser trenger ikke å være "perfekt", men hvis du spiser fet, salt eller søt mat til ett måltid, kan du balansere ved å spise noe som ikke er rik på dette ved neste måltid eller neste dag.

8. Kjenn dine svakheter når det kommer til
Vet du at du overspiser om du alltid har noe godt liggende, så unngå å kjøpe dem når du er i butikken. Hvis du ikke greier å dy deg i butikken, kan det være at du burde unngå å handle mat på tom mage.

Skriv ned en liste på alt du spiser i løpet av tre dager. Hva er sunt, og hva er usunt? Hva kan du spise mindre av, eller erstatte med sunnere alternativer?

9. Gjør gradvise forandringer i kostholdet
Ikke forvent at du skal endre spisevanene over natta. Hvis du endrer for mye kan det føre til at du ikke greier å gjennomføre en sunnere livsstil på sikt fordi det virker for uoverkommelig.

10. Husk at mat ikke er ensidig "bra" eller "dårlig"
Er du svært glad i eplekake, potetgull, sjokolade eller is skal du ikke ha dårlig samvittighet for at du koser deg med dette. Spis modererte mengder, og sørg for å spise frukt og grønt for balansere kostholdet.

Kilde: Realtime.net
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!