Alle vet at slanking ikke alltid er lett, men i bunn og grunn handler det om fem steg.

Her har du tipsene som kan hjelpe deg på veien.

1. Fokusere på hva du spiser istedetfor å tenke på hva du må begrense. Unngå akutt sult ved å velge mat med mye fiber og mye vann, for eksempel frukt og grønnsaker. Dette holder deg mett lengre. Mat med fiber og vann gir deg mer volum uten å gi deg ekstra kalorier.

Les også: Trygt og lett i toppform

Les også: Tren som kjendisene



2. Sov nok! Når du ikke har sovet så godt øker sultfølelsen, og dermed spiser du mer selv om kroppen din egentlig ikke har behov for det. Når du er trøtt er det også lettere å miste mental fokus og disiplin. Derfor skal du ta sikte på minst syv timer med søvn, og gjerne en kjapp hvile midt på dagen hvis du merker at du mangler energi. Om du regelmessig sover mindre enn seks timer hver natt, er det på tide å endre rutinene.

3. Spis etter sult, ikke etter klokken. Finn ut om du liker å spise fire ganger om dagen, eller om du føler deg mer komfortabel med å dele måltidene inn i seks minimåltider om dagen. Unngå å hoppe over måltider siden dette gjør deg mer sulten for neste måltid. Unngå å spise deg stappmett.

4. Stress ned før du spiser. De fleste av oss har ikke mulighet til å gå på stressmestringskurs, men forsøk å slappe av før du skal spise. Slik unngår du å hive innpå alt du ser på bordet, og du blir mer bevisst på både mengde og type mat.

Les også: Riktig styrketrening

Les også: Saboterer du slankingen?

Les også: Gjør slankingen lettere



5. Prøv å begrense inntaket av prosessert mat. Det er enkelt å kjøpe noe ferdig og lett tilgjengelig mat, men ofte skjuler det seg mye mer fett, kalorier og salt i slik posemat enn man skulle tro. Sjekk saltinnholdet på pakken neste gang du har tenkt å lage deg en posesuppe. Forsøk å velge mindre prosessert mat, det begrenser automatisk både kalorier, salt og fett.

Kilde: Ivillage.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!