I Kvinneguidens selvhjelp-serie vil coach Annika Richardsen, den første sertifiserte veilederen i Mia Törnbloms metode her i Norge, veilede deg mot en bedre og lykkeligere hverdag.

Ukens tema handler om baksnakkingens bakside.

Har du en tendens til å rakke ned på andre eller har du blitt utsatt for det selv? Baksnakking og det å slenge dritt er altfor vanlig. Dette kan gi negative konsekvenser for deg og det miljøet du er i, om det er i venneforhold eller på jobben. Sammenlignelser og baksnakking er varsellamper på lav selvfølelse!

Les også: Når bekymringene tar overhånd

Les også: Aldri god nok?



Når du utgår fra deg selv og har selvfølelsen på plass, føler man ikke behov for å rakke ned på andre eller å trykke dem ned for å hevde seg selv. Noen av varsellampene for lav selvfølelse er nettopp å sammenligne seg med andre, og snakke dritt om andre, som igjen er "symptomer" på misunnelse. Når du stadig trigges til sarkastiske og spydige kommentarer eller tanker, er det varsellamper på at det faktisk ikke står så bra til med selvfølelsen din. Det blir en kortvarig glede, du kan føle deg kul og morsom der og da, men får deg ikke til å føle deg bedre på sikt. Har du opplevd å bli utsatt for dette, så kan du minne deg selv på at de det gjelder sliter med lav selvfølelse og at det egentlig ikke handler om deg!

Utgå fra deg selv og ta ansvar

Det kan være fristende å henge seg på med andre sine negative kommentarer om andre, men det er da du må ta ansvar og sette stopp. Du kan trekke deg unna og la være å si noe, styre samtalen over på et annet tema, eller si i fra om at du synes det oppleves ubehagelig å snakke om andre uten at de er der. Det betyr selvfølgelig ikke at man må like alle, men din tilstand "smitter" over på andre. I tillegg så blir den kortvarige gode følelsen ved å trykke ned på andre gjøre at du underbevisst vil bære på skyld og skam som tærer på deg og egenverdet ditt på sikt.

Tips på veien

Ta ansvar og utgå fra deg selv. Om du er i et miljø der det er en del baksnakking, velg ditt fokus, ha som hovedregel at du kun diskuterer ting om andre som du kunne sagt foran dem. Om det er noen som har sagt eller gjort noe mot deg som du synes er feil, må du ta ansvar for det og gå direkte til den personen det gjelder. Velg bevisst å se det gode i andre der det er mulig. Spre glede ved å si positive ting direkte til mennesker rundt deg, og også når de ikke er tilstede. Da vil andre trekkes mot deg på grunn av at du er positiv og ærlig.

Les også: Sier aldri nei

Les også: Hvordan leve lykkelig i alle sine dager?

Les også: Ødelagt av utroskap?



Om du kjenner at det er noe som du "må si" spør deg selv disse kontrollspørsmålene først:

-Må dette sies?
-Må dette sies av meg?
-Må dette sies av meg nå?


På denne måten vil du kunne identifisere om du er i ferd med å spre negativitet for din egen lave selvfølelses skyld eller om det er noe du bør ta opp på en ærlig måte.

Om du stadig sammenligner deg selv med andre, så husk at livet ikke er en konkurranse! Det er selvdestruktivt å sammenligne seg ofte med andre. Husk at de du sammenligner deg med heller ikke er "perfekte" - for såkalte perfekte mennesker finnes ikke.

Bruk andre til å bli inspirert! Alle du møter har noe du ikke har, men fokuser på hvor mye du har som kanskje de ikke har. Tren på å øke selvfølelsen - med god selvfølelse utgår du fra deg selv og ikke alle andre. Lag deg en Bra-bok!.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!