Å spise sunt og riktig kan være en ordentlig utfordring noen ganger. Vi har spurt ernæringsfysiolog Ann Kristine Rolland ved Dr. Fedon Lindbergs klinikk i Oslo hvilke fordeler og ulemper hun ser ved å kutte ut brødmat, og hvilke tips hun har til mat man eventuelt kan erstatte dette med.

Les også: Hjelper egentlig dette?

Les også: Forbrenningen i høygir

Les også: Enkle kostholdstriks


- Her på klinikken er vi svært opptatt av blodsukkeret, og det er derfor viktig å velge et brød med lav glykemisk indeks. Glykemisk indeks er et tall som forteller hvor mye blodsukkeret stiger når det spises en matvare som inneholder karbohydrater, forteller Rolland.

Lett å velge feil
Hun mener at det eneste negative med å kutte ut brødskiva en gang for alle er at den er et innmari enkelt valg, både som frokost, lunsj og til kvelds. Det vil kreve litt mer energi å finne alternativer, og ikke minst må man finne gode sunne alternativer.

- Det er lett å finne feil erstatninger. Riskaker, Corn Flakes-blandinger, en del musliblandinger med tørket frukt og fruktyoghurt er ikke sunne alternativer, eksemplifiserer ernæringsfysiologen.

Men; det finnes en hel del positive ting ved å kutte ut brødet.

- Mange reagerer dårlig på brød, enten gjær eller mel, med mye oppblåst mage, luft, og diaré. Dette vil naturlig nok bedre seg ved å kutte det ut. Bytter man ut brødet med mer lavglykemiske matvarer som grønnsaker og belgfrukter og bruker for eksempel fisk som proteinkilde kan dette også føre til mindre betennelser i kroppen. En annen positiv virkning er at det vil bli lettere å regulere vekta, sier Rolland.

Hun kommer med en rekke eksempler til hva du kan erstatte brødskiva med.

Sunne og gode alternativ
- Bra alternativer er egg, enten en omelett eller eggerøre med grønnsaker, salat med hvitt kjøtt, fisk, reker eller egg, cottage cheese med bær og nøtter. Hvis du ønsker å spise yoghurt er det viktig å velge en naturell variant, og heller tilsette frukt og bær selv, råder ernæringsfysiologen.

- Reklame har stor makt, og det er lett å tro at man spiser sunt, selv om det man har i seg kan inneholde like mye sukker som ett glass brus, tilføyer hun.

Hvis du allikevel ønsker å spise brød, men er svært bevisst på at du ønsker den sunneste varianten, er det lurt å sjekke at brødet inneholder mindre enn 30 gram karbohydrat, og ikke er laget av fint hvetemel.

- Det finnes også en del gode fiberrike tynne grove knekkebrød, foreslår Rolland.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!