Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!

Det er nettopp det å klare målene, som fører til mestringsfølelse.

- For å få maks utbytte av fysisk aktivitet, må du ha et mål å strekke deg etter, sier Nicolas Lemyre, seksjonsleder for coaching og psykologi ved Norges Idrettshøgskole.

Positiv mestringsfølelse

Ifølge han henger målsetting og mestringsfølelse tett sammen - og gjør treningen ekstra meningsfull.

Les også: Trygt og lett i toppform

Les også: Tren som kjendisene



- Følelsen av å mestre noe er utrolig viktig for de aller fleste. Det er sentralt i det å kjenne velvære og å føle seg kompetent.

Men for å oppnå disse gode følelsene, må du først sette deg et mål. For det er nettopp det å klare målene, som fører til mestringsfølelse.

Motiverer til trening

Når du først har kjent på den gode følelsen av å innfri et mål, vil du etter all sannsynlighet ønske å oppleve det igjen.

- I forhold til trening og det å holde seg i form, er målsetting og mestringsfølelse med på å opprettholde motivasjonen til å trene videre.



- Derfor er det å sette mål veldig viktig i treningssammenheng. Og det gjelder for alle, sier seksjonslederen.

Karoline Bjerkeli Grøvdal, norgesrekordholder på 3000 meter hinder, er enig med Lemyre.

- Det er ingenting som er mer motiverende for treningen enn å ha gjort det bra og nådd mål eller delmål, sier hun.

Må ikke være umulig

Men ikke alle mål er like gode. Det gjelder å sette seg mål som er realistiske og ikke altfor lette.

- Lag deg mål som du må strekke deg etter. Det bør kreves en innsats for å nå målet, men det bør heller ikke være så vanskelig at det er umulig å innfri, sier Lemyre.

Jo høyere mål du setter deg, jo tilsvarende stor vil mestringsfølelsen bli når du klarer det.

- Men ved høye, ambisiøse mål, er det viktig å lage delmål. Det er for å holde motivasjonen oppe, slik at du jevnlig får gode følelser underveis i arbeidet.

Legger opp treningen etter målet

Det er veldig individuelt hvordan man finner frem til riktig målsetting. Noen har mål som styrer treningen i en 10-20 års periode, noen har som mål å delta i en spesiell aktivitet, mens andre igjen har satt seg mål om å vinne forskjellige typer konkurranser.

Les også: Tren deg opp

Les også: Slankende utetrening

Les også: Slik får du et slankere liv



Som toppidrettsutøver har Bjerkeli Grøvdal fokus på målene sine nesten 24 timer i døgnet. Hennes mål sier som regel noe om ønsket resultat i mesterskap eller konkurranser.

- Men jeg passer samtidig på å lage meg delmål. Målsettingen min styrer på mange måter hvordan jeg trener, sier hinderløperen som har to EM-U20 titler fra 2009-sesongen, både på 5000 meter og 3000 meter hinder.

For målene du setter deg, vil påvirke adferden din i etterkant.

- Målet ditt vil gi deg pekepinn på hvor mye anstrengelser, ressurser og økonomisk innsats som trengs for å komme dit du vil, sier Lemyre.

Les mer om trening på Treningsmagasinet.no!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!