Var nyttårforsettet å gå ned noen kilo før sommeren? Du har kanskje opplevd at det er enklere sagt enn gjort. Heldigvis finnes det noen triks som gjør det enklere for deg:
  • Fjern alle fristelser fra kjøkkenet. Hvis du ikke har lyst å kaste alt som inneholder overdrevent mye kalorier, kan du for eksempel rydde i kjøkkenskap og kjøleskap og sette usunn mat bakerst samt sunn mat lengst frem.
  • Spis fra mindre tallerken. Det høres dumt ut, men det fungerer! Du legger automatisk på mindre porsjoner, noe som igjen tillater deg å spise oftere fordi du blir mer komfortabelt mett per måltid, og dermed går forbrenningen opp.
  • Lyver du for deg selv?
  • Bli venn med speilbildet ditt
  • Hvis du lager store middagsporsjoner, del de opp i mange små porsjoner og legg de i små oppbevaringsbokser i fryseren. Vips! Så har du mange, gode og sunne middager klare til oppvarming.
  • Ikke glem å gi deg selv tid til å gå ned kilo. Om du bare er fast bestemt på å holde deg i selen, så kommer du til å se resultater selv om du ikke merker noe med en gang.
  • Ha fokus på å spise mer protein og mindre karbohydrater. Renskåret kjøtt er proteinrikt og sunt. Det beste tidspunktet å spise et måltid med mye karbohydrater er rett etter trening. Da har du akkurat forbrent mange av kaloriene på trening.
  • Ikke sluntre unna frokosten! Spis ditt første måltid maks halvannen time etter at du har våknet.
  • Ha alltid en tallerken med to-tre frukt stående ved siden av deg på jobben. Frukt smaker ofte bedre når du deler den opp i biter, perfekt til mellommåltid. Usaltede nøtter er også sunt, men inneholder mange kalorier.
  • Gal etter sukker
  • Slank deg langsomt
  • Sikker slanking
  • Drikke og væske fyller magesekken mer enn fast føde, og ifølge NRK Puls holder du deg lengre mett om du spiser maten i puréform! En smoothie til frokost og kvelds er derfor perfekt når du vil ned i vekt.


  • Kilde: KK.no, Ivillage.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!