Musikk og de rette rytmene har mye å si for innsats, motivasjon og treningseffekt. Men hvilken musikk fungerer egentlig best? Og er det noe som absolutt ikke fungerer?

- Men det er stort sett mer melodiøs "flytende" musikk som fungerer på for eksempel yoga, mens den taktfaste musikken fungerer best når du jogger, legger han til.

En litt roligere musikk på yogatimene passer bedre med tanke på instruksjoner og veiledning.

- Det avgjørende for oss når vi setter sammen timene, et at vi har variasjon innen musikken. All musikk kan ikke være like intens, da blir det gjerne monotont etter hvert. For at man skal få en ny giv og gi på litt ekstra, må vi variere musikk og tempo, forteller Sjøberg.

Han forteller at foretrukket musikk er opp til hver enkelt når man komponerer egen spilleliste til trening. Men når Sats setter sammen musikk, er de bevisst på å unngå støtende tekster.

- En del rap-tekster har en del banning, og da venter vi ofte til det kommer en mildere remix, eksemplifiserer Sjøberg.

- All type musikk passer til en eller annen form for trening. Men hard musikk uten tydelig beat eller melodilinje er kanskje ikke like egnet, mener han.

Her er Sjøbergs tipsliste til egnet treningsmusikk:

Yoga og lignende
Fallen - Delerium & Rani
Genesis - D Dub
Electra - Airstream
Ave Maria - Peter Jøback

Dans
Boom boom pow - Black Eyed Peas
Grace Kelley - Mika
I know you want me - Pitbull
Beat it - Michael Jackson

Styrke
Hold it don`t drop it - Jennifer Lopez
Beautiful - Pharrell feat Snoop
In bloom - Nirvana
Boys boys boys - Lady Gaga

Sykkel
Wake med up before you go-go - Wham
Get outta my dreams, get into my car - Billy Ocean
The bomb - Bittersweet
Touch you right now - Basic Element
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!