Det er lett å glemme at det kommer en dag i morgen når man har det utrolig morsomt. Spesielt i disse julefest-tider er det lett å drikke seg inn i de sene nattetimer.
  • Hvordan unngå bakrus
  • Dagen derpå-triks
  • Fritt fram for fylla?
  • Men dagen derpå kommer, enten du vil det eller ikke. Typiske kjennetegn er kvalme, hovedpine, tørr munn, tunge og hals er inntørket og du har dårlig ånde. I tillegg er magen ikke akkurat på sitt beste og du sliter med svimmelhet. Hva gjør du da for å komme gjennom dagen?

    Forsøk disse rådene:

    Ta noen grep på forhånd
    Du bør sørge for å drikke nok vann før og etter du drikker alkohol. Vannet hjelper kroppen å kvitte seg med avfallstoffer som skal skilles ut gjennom urin. Uttørking av kroppen forverrer bakrusen.

    Noen ganger kan du føle deg dårlig av en drink, eller en øl. Da kan det hende at du har drukket på tom mage. Pass derfor på å spise godt før du konsumerer alkohol. Mat i magen bremser opptaket av alkohol i blodet og leveren får mulighet til å gjøre jobben sin.

    Alkohol påvirker opptaket, omdanningen og spaltingen av næringsstoffer som A-, B- og C-vitaminer, magnesium, kalsium og sink, kan det være lurt med frisk frukt og grønsaker. Disse sørger for næring i kroppen og hjelper til med rensing av systemet. Ta derfor gjerne et glass grapefrukt- eller eplesaft før og etter du begynner moroa. Kort sagt:
  • Drikk vann
  • Spis mat
  • Drikk fruktsaft
Ingen vidunderkur, men¿
Det finnes ingen mirakelløsningen for bakrusen, men det finnes ting som lindrer smerten. Bud nummer én er å fylle på med veske, samt grønnsak- og fruktjuice som inneholder fruktsukker og fremskynder forbrenningen. Andre drikker som fungerer er:
  • Vann
  • Farris - inneholder mineraler
  • Melk - inneholder næring og magen blir beskyttet av fettet
  • Suppe/buljong - inneholder næring
  • Spis riktig
    Du våkner kanskje ikke med verdens beste appetitt, men du bør helt klart spise noe. Egg og bacon kan hjelpe, det samme kan mye frukt, og gjerne vitamintabletter.

    Rør på deg
    Litt mosjon kan hjelpe en del. Gå en kort tur, få litt frisk luft, og ta deg en dusj etterpå. Det kan også være godt å legge seg på sofaen etterpå om du er trøtt. Prøv å unngå sigarettrøyk.

    Kvitt deg med ånden
    Fylleånde er en grunn til å bli kvalm i seg selv. Puss tennene godt, og tygg tyggegummi. Ta en dusj, og sleng gårsdagens klær i vaskemaskinen. Gammel røyklukt og fyll bør du holde deg unna.

    Få nok søvn
    Sørg for å sove nok! Søvn er den beste måten å få kroppen i balanse på. Det er best å holde senga noen timer ekstra dagen derpå, fortrinnsvis uten at det går utover jobb eller andre ting.

    Kilder: matoppskrift.no, cocktails.about.com, soyouwanna.com, livestrong.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!