- Et kjent UCLA-studie viser at når kvinner bruker tid sammen med andre kvinner blir oxytocin utløst. Dette har en beroligende virkning og denne beroligende responsen forekommer ikke hos menn.

- Tenk over vaner

Det forteller Life Coach Sigrid Stover Kjeldsen som har utviklet et helt nytt workshop-konsept, Makingsense.no.

I 2005 ledet hun nemlig i samarbeid med Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) et prosjekt om coaching og stress hvor de fant flere positive effekter av coaching for å redusere ens selv-oppfattet stressnivå. Denne workshopen er resultat av Stovers arbeid videre i dette området.

Kjeldsen har jobbet med stress i mange år og hun tror at et stressende liv kan takles ved å skru av "autopilot-modusen" i livet.

- Den eneste måten å ta kontroll over ditt liv er å starte med innsiden og tenke over egne vaner, bytte fra offermodus til seiersmodus, sier Kjeldsen i en pressemelding.
  • Unngå stress og angst
  • Bedre arbeidsmiljø nå
  • Tren bort kontorfellen

  • Minske stressnivået

    Coach Kjeldsen forteller at de fleste av oss er fanget av vaner som ikke lenger gir oss noe bra og vi mangler evnen til å ta et steg tilbake og sepå hva som ikke fungerer eller hvordan man skal endre hverdagen til det bedre. Kjeldsen ønsker å vise enkle teknikker til travle kvinner for å hjelpe dem å takle stress og forandre sine liv.

    - Det er ikke tingene som skjer med oss men våre reaksjoner til det som skjer som bestemmer hvordan vi er som mennesker. Jeg ønsker å gi stress mindre makt og kvinner de riktige instrumentene og perspektivet til å konrollere sin respons til det som livet kaster mot dem. Jeg tror at vi alle har makten til å designe våre liv på den måten vi ønsker at det skal være. Denne makten begynner derimot med lærdommen av hvordan våre tanker og følelser påvirker vår virkelighet. Med èn gang vi skjønner dette, er alt mulig, sier hun.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!