Hvis du har gått lenge på p-piller kan det være fristende å gi kroppen en pause selv om leger vi tidligere har snakket med sier at det er helt ufarlig å bruke hormonell prevensjon over mange år. Likevel, om man opplever ulike komplikasjoner kan det beste ofte være å slutte.

Brukernes råd


Men hva skjer da? Dersom kroppen din endret seg etter da du startet på pillen, vil den mest sannsynlig endre seg tilbake til utgangspunktet når du slutter. Men, dette varierer ofte veldig fra person til person.

Kvinneguidens forumbrukere diskuterer alt mellom himmel og jord, også p-pilleslutt. Her får du noen av deres råd og ulike erfaringer!

Spørsmål fra forumbruker:

Hei! Jeg er ei jente på 26 år, som har gått på P-piller i ca. 7 år i strekk..Først Trionetta, og så Yasminelle. Nå vil jeg slutte, vil ikke tulle mer med kroppen min.. Det er ikke så farlig om jeg blir gravid, jeg og samboeren har planlagt barn om ca. et år. Men kan gjerne vente et halvt år ca. før jeg blir gravid. Nå har jeg tatt min siste pille, men er litt urolig for hvordan kroppen vil reagere. Får jeg masse kviser? Blir mensen uutholdelig vond? Kommer jeg til å gå ned de kiloene jeg la på meg da jeg begynte på pillen?

Noen erfaringer?

Og hvilken prevensjon skal vi bruke? Blir vel kondom, men har lest litt om Pearly..Litt usikker på om det er verdt pengene. Noen som bruker Pearly? Fornøyd?


Kvinnen har fått en haug med svar fra Kvinneguidens forumbrukere, vi har plukket ut noen av deres erfaringer og de beste tips!
  • - Jeg gikk ned ca 8 kilo og med det krympet puppene fra en 75D/80D til 70C, mensen ble kortere enn på pillen, fått litt mer uren hud.
  • - Ingen mens eller eggløsning de første 2 årene, så et par mens med ganske kraftige smerter, og så gikk det seg til. Depresjonen forsvant rimelig gradvis.

    De 20-30 kg som jeg la på meg pga. pillen gikk ganske raskt av selv om jeg faktisk fikk et dårligere kosthold, men de siste 10 henger fortsatt fast.

    Mindre kviser. Gikk fra mer eller mindre bylleliknende greier til litt uren hud nå og da.
  • - Jeg gikk ned ca 8 kilo og med det krympet puppene fra en 75D/80D til 70C, mensen ble kortere enn på pillen, fått litt mer uren hud.
  • - Litt mer smertefull mens og flere kviser. Det er individuelt.
  • - Da jeg sluttet på p-piller ble jeg meg selv igjen. Fikk igjen humøret, og slapp å være en aggressiv bitch lenger. Deilig.
  • - Hos meg kom alle kvisene tilbake, og menssmertene. Jeg begynte derfor relativt raskt på pillen igjen. For meg er Diane en vidundermedisin, det har virkelig hjulpet meg så mye og forbedret livskvaliteten.

    Jeg regner med at den gangen ønsket om å få barn er større enn hatet til kvisene (ja, jeg har maaaange når jeg ikke går på Diane ), må jeg slutte helt på pillene. Da ser jeg for meg at jeg kommer til å få økt sexlyst, og tykkere hår, og voldsomme menssmerter igjen. Håret har blitt merkbart tynnere de siste årene, da dette er en bivirkning av pillene.
  • - Jeg byttet fra Microgynon og over på Yasminelle fordi jeg var litt plaget med kviser om vinteren da jeg gikk på microgynon. På Yasminelle EKSPLODERTE huden, og jeg var full av kviser på nedre halvdel av ansiktet, fra oversiden av munnen og ned på en måte. Jeg holdt ut dette, og etter en 3 måneders tid avtok kvisene noe. Nå har jeg gått på yasminelle i ca 9 måneder, og huden er fortsatt ikke bra, selv om den er betydelig bedre. Jeg plages en del av kviser i hakeområdet, og litt på sidene av munnen (der hadde jeg ALDRI hatt en kvise før Yasminelle). Nå har jeg lyst til å bytte p-piller eller eventuelt slutte helt om dette er det beste. Jeg er imidlertid livredd for en slik reaksjon som jeg fikk av yasminelle, for det var helt forferdelig, og jeg ble ganske deprimert av å se ut som en slagmark i ansiktet.

    Jeg er 23 år, og føler at huden min nå er som en 16-åring, selv om den er mye mye bedre enn for en tid tilbake. Jeg føler jeg burde være ferdig med kviser nå... Noen råd?
  • Les mer i forumtråden her!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!