I løpet av oppveksten har du kanskje registrert at noen søtsaker har forsvunnet, nye har kommet til i godterihyllen, mens andre bare har fått en freshere innpakning?

Sjokoladefabrikken Nidar produserer fremdeles en del tradisjonsrike godterier, med både Gullbrød (lansert 1915), Mokkabønner (1917), Smørbukk (1935), Stratos (1936), Cuba (1938) og Sfinx (1939.) Disse produktene lever ennå i beste velgående. Men Nidar opplever også mange henvendelser fra kunder som savner de gamle produktene.

Grupper på Facebook
- Det er morsomt og inspirerende å se hvor stort engasjement mange mennesker har knyttet til favorittsjokoladene sine. På facebook finnes flere grupper som ønsker at Nidar gjenopptar produksjonen av gamle produkter, og Nidars forbrukerservice får mange henvendelser av denne typen fra engasjerte nordmenn. Savnet er stort etter produkter som for eksempel Soho, Opal, Salte Ufo og Relax, forteller Ellen T. Behrens, informasjonssjef i Nidar AS.

Populære Soho
Det produktet Nidar har fått flest henvendelser om de siste årene er Soho. Soho ble lansert i 1998 og var en youghurtsjokolade med en innovativ form utformet av designeren Suzanne Schürz.

- Dette var en stor økonomisk satsing fra Nidars side, og vi var stolte av både det særpregede designet og den spesielle smaksopplevelsen, sier Behrens.

Lanseringskampanjen var svært vellykket og hele 45% av befolkningen smakte sjokoladen i løpet av de første ukene. Det var likevel ikke mange nok som innlemmet Soho i sitt faste sjokoladerepertoar, og allerede året etter lanseringen falt salget betydelig. Nidar besluttet å sanere sjokoladen i 2001 pga sviktende salg.

- Ingen beklager dette mer enn Nidar! Vi tror at smaken kan ha vært for særpreget til å oppnå bred appell, for selv om nordmenn er glad i å prøve nye sjokolader, har vi likevel en klar tendens til å vende tilbake til de kjente og kjære smakene som vi er vokst opp med, erfarer informasjonssjefen.

Relanserte stratos
- Nidar lever av å lage godterier som passer for den norske gane, derfor lytter vi selvsagt nøye til ønsker og innspill fra forbrukerne, legger hun til.

I 2005 lanserte fabrikken Rød Stratos (med hasselnøtter) på nytt etter mange år med henvendelser fra forbrukere som gjerne ville se igjen sin gamle favorittsjokolade. Dessverre viste det seg heller ikke denne gangen at nøttevarianten av Stratos oppnådde tilstrekkelig salg til å forsvare plassen sin i sortimentet, og den røde varianten ble sanert et par år etter lanseringen.

- Blant annet basert på erfaringer som denne, må vi dessverre skuffe mange av dem som ønsker seg nettopp sin godterifavoritt tilbake, sier Behrens.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!