Hvert sekund fødes et nytt barn til verden. Allikevel er hvert nye lille liv kjærkomment, og hver fødsel spesiell og unik. Det er ikke få følelser som er knyttet opp mot akkurat denne opplevelsen, alt fra forventing om å se den lille, til redsel for smerte og den påkjenningen du vet vil komme.

Det er uansett best at du forbereder deg på fødselen på den måten du selv foretrekker. Blir du engstelig av å høre om andres fødsler, kan du be dem om å holde erfaringene for seg selv. Angst for fødselen kan i seg selv gi en vanskeligere fødsel fordi du kan få vanskeligheter med å slappe av.

Å føde er en kroppslig prosess som bare i begrenset grad kan læres. Det er allikevel en del ting du kan forberede deg på, og gjøre underveis i graviditeten, som kan gjøre selve fødselen og tiden etterpå litt lettere.

Her er noen eksempler:

Forbered deg mentalt
Tanker om gleden eller også bekymringen for det som skal skje er en slags mental forberedelse. Å ha en samtale med deg selv, med barnet eller partneren din har stor betydning. En fortrolig samtale med en kvinne som selv har født barn kan være til stor hjelp. Søk også en jordmor du har tillit til, og som har tid til deg. Her har du mulighet til å få personlig oppfølging, tilpasset deg og dine behov akkurat der og da.

Svangerskapskurs
Svangerskapskurs kan være et annet godt alternativ til å forberede seg mentalt til fødselen. Her treffer du andre kvinner og menn og får ta del i deres verden, deres tanker og erfaringer. Ved siden av faglig påfyll og øvelser, vil fellesskapsfølelsen kunne gi både trygghet og samhørighet.

Innhent informasjon
Bøker, filmer og nettsider er nyttige kilder til informasjon. Du kan hente frem det du selv ønsker akkurat når det passer deg best. Be om anbefalinger på helsestasjonen eller i bokhandelen, og på ulike nettsider finner du massevis av informasjon.

Fysiske forberedelser
For å gi et bilde av den utholdenheten som trengs, kan en sammenligne fødselen med femmila. Alle vet at det er lurt å trene før man legger ut på en så lang skitur. Det samme gjelder for fødselen. Det gir også trygghet å vite at du har fysisk styrke. Hvordan du vil trene, er selvfølgelig opp til deg. Noen svømmer, andre danser, trener yoga eller smidighet. Mulighetene er mange. Kanskje er det enkleste en daglig spasertur?

Snakk med helsepersonellet
Er der noe personalet bør kjenne til om deg for å kunne gi deg maksimalt med støtte og hjelp under fødselen og den første tiden etterpå? Dette kan være:
  • Har du egne fødselserfaringer som du ønsker å formidle?
  • Har andres fortellinger og erfaringer påvirket din innstilling til fødsel og i så fall hvordan?
  • Hvilke positive og negative følelser til fødselssmerte har du? Ønsker du hjelp med smertelindring, - og i så fall skal smertelindringsmetoden dempe eller ta vekk smerten?
  • Hvilke smertelindringsmetoder tror du passer deg best?
  • Hvordan kan personalet best støtte din partner/ledsager i hans/hennes rolle under fødselen?
  • Hvilke forventninger har du til din ledsager/partner under fødselen?
  • Hvilke ønsker har du for de første øyeblikk etter fødselen? Ønsker du for eksempel babyen rett opp på magen?
  • Tror du at du kommer til å trenge spesiell støtte og hjelp med ammingen og med stell av ditt nyfødte barn?

  • Pakk toalettsakene
    Pakk en liten koffert med noen enkle klesskift, en pyjamas, toalettsaker og andre ting du vil få bruk for på sykehuset/fødestua.

    Allier dere med noen
    Det sitter mange spente blant familie og venner som bare venter på å høre siste nytt. Selv er kanskje du og partner mest opptatt av hverandre og den lille i tiden omkring fødselen og etterpå. Det kan derfor være lurt å alliere seg med en person, som får en liste over dem dere ønsker å informere om fødselen etterpå, og når dere er klare til å ta imot besøk.

    Transport og kjørerute
    Det er lurt å ha transportmiddel forberedt på forhånd, samt kunnskap om hvor lang tid det tar å komme seg til sykehuset. Har dere mulighet til å kjøre selv kan dere gjerne kjøre den en gang eller to på forhånd, for å være mentalt forberedt til fødselen virkelig starter.

    Utnytt tiden før fødselen
    Selv om mange er innstilt på at fødselen nå skal skje, kan det være lurt å tenke på at tiden etter fødselen kan bli travel. Derfor gjelder det å utnytte tiden før fødselen så godt som mulig, og gjøre en del ting som du kanskje ikke får gjort så mye av som nybakt mor. Her er noen forslag:
  • Spis en lang frokost på sengen!
  • Spis et langt og godt måltid på restaurant.
  • Gå på kino.
  • En kveld på byen med jentene.
  • Spis sterk og krydret mat!
  • Ta bilder av magen!
  • Sov, sov, sov¿
  • Et deilig, varmt boblebad.
  • Skriv et kjærlighetsbrev til partneren din.
  • Kilder: www.babyverden.no, www.lekegrinda.com, www.helse-bergen.no
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!