Man kan bli deprimert av mindre når man kjenner at man virkelig jobber hardt og gjør en stor innsats både med kostholdet og treningen for å få bort de ekstra seks-sju kiloene som bare har valgt å bli der!

Nok kalsium

Så når man allerede spiser sunt og trener mange ganger i uken og likevel ikke merker at kiloene forsvinner, hva skal man da gjøre for å kvitte seg med lasten?

Det er faktisk mulig å gjøre noe. Det finnes nemlig en del studier som tyder på at nok kalsium kan hjelpe deg på veien.

- Ved å inkludere tre porsjoner med magre meieriprodukter hver dag, skal dette øke effekten av en slankekur.

Det forteller Klinisk ernæringsfysiolog for Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Ellen Hovland til Kvinneguiden.

Effekten er større av å få i seg kalsium via kosten enn å bare ta kalsiumtabletter.

- Hva det skyldes, er ikke forskerne sikre på ennå, men de anslår at kalsium bidrar med cirka 60 prosent av effekten og at muligens noen av proteinene bidrar med resten, sier Hovland.

Ønsker du av en eller annen grunn ikke å spise melkeprodukter finnes det massevis av andre matvarer med stort kalsiuminnhold:

Matvare Mg kalsium per 100 gram

- Ost 28 % fett 740
- Nyper 310
- Soyamel 199
- Sardiner i olje 191
- Hasselnøtter 188
- Sardiner i tomatsaus 174
- Spinat fryst 170
- Fiken tørket 144
- Rabarbra 140
- Eggeplomme 140
- Grønnkål fryst 136
- Brune bønner 135
- Reker 115
- Abbor 110
- Lettmelk, yoghurt 109

Bort med det overflødige

Er du på slankekur, er dette som regel noe man betrakter som en slags "nødløsning". Å leve resten av livet med denne kuren er en heller urealistisk tanke for de fleste.

Hovland understreker at om man ser på slankekuren som en kortvarig kur, vil ofte resultatene også være kortvarige før kiloene kommer på igjen.

- Derfor er det viktig å innstille seg på at disse endringene skal vare livet ut, for en lettere kropp trenger færre kalorier - resten av livet! Derfor er det også viktig å velge endringer som man kan tenke seg å leve med resten av livet, sier hun.

Kilde: Næringstabell hentet fra slankenett.no
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!