• Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
  • Bikinidagene er ikke lang unna, men fremdeles har du tid til å klargjøre midjen til en mer sexy sesong. Magemusklaturen kan nemlig trenes mer synlig ved å øke tykkelsen på musklaturen. Dette krever da styrketrening med øvelser rettet mot magemusklene.

Forbrenn fett av magen

Utenpå magemusklaturen ligger det hos mange et fettlag som skjuler selv de flotteste magemuskler, og dette fettlaget kan bare fjernes ved en optimal kombinasjon av godt kosthold og forbrenningstrening. Sistnevnte innebærer kondisjonsrettet trening som løping, sykling, stepping og lignende.

Har du et tykkere hudlag utenpå musklaturen, bør du altså øke kondisjonstreningen din samtidig som du fokuserer på et sunnere kosthold.

Dersom du er utrent, kan du for eksempel starte med to-tre dager i uken med økter på 40-60 minutter med moderat tempo (slik at du klarer å prate korte setninger!) eller 20-45 minutter med intervallpreget tempo (høy intensitet rundt melkesyreterskel). Jo mer aktivitet du får til gjennom uken, desto bedre og raskere resultater får du.

Riktig kosthold

Samtidig bør du sørge for et godt kosthold;

  • Spis regelmessig gjennom dagen; hver 3.-4.time. Heller mange og små måltider, framfor store og få måltider!
  • Spis grovt og uraffinert; styr unna frokostblandinger og kneipbrød. Satse på kornblandinger og grovt brød!
  • Spis magert; velg kjøttpålegg med maks 5g fett/100 g vare, og ost med maks 17% fett.
  • Spis sunt fett; fet fisk, nøtter, planteoljer til steking/dressing, avocado og oliven, tran.
  • Spis proteinrikt; kjøtt, fisk, egg og ost til pålegg, magre yoghurter til mellommåltider, rent kjøtt og fisk (filet!) til middagsmat - og ikke farse eller blandingsprodukter.
  • Spis mye av mat som gir lite kcal og mye vitaminer/mineraler; grønnsaker, salat og noe frukt.

  • Hvor mange dager i uken bør du trene magemusklene og hvilke øvelser er best? Les resten av saken her!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!