Alt du trenger å gjøre er å lage en liten slagplan!

Planlegg

Lag en liste over hva du skal kjøpe av mat og drikke slik at du unngår impulskjøping som både kan gå på bekostning av helsa og lommeboka. Frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, nøtter og renskåret kjøtt og fisk er flott.

Bruk opp

Når du lager deg en handleliste, gå ut i fra det du allerede har i kjøleskap og kjøkkenskap. Bruk gjerne rester fra andre middager, og frys ned større porsjoner.

Stort ikke alltid billigst

Såkalte økonomipakninger kan i mange tilfeller være billigere, men ikke om du til syvende og sist ender opp med å kaste halvparten av pakken. Samtidig finnes det også matvarer som er billigere per kilo hvis du handler den "vanlige" størrelsen, og ikke økonomistørrelsen. Produsentene forklarer dette med at de selger et større volum av normalvarianten, og at prisen dermed blir lavere. Alle matvarer skal nå ha kilopris, så følg med på hva som lønner seg.

Snacksstørrelse

I Norge har vi etter hvert fått flere alternativer til små snackpakker som ikke inneholder for mye av det gode, men ofte nok til at vi får tilfredsstilt våre behov. Du kan spare kalorier, men det er ikke sikkert at du sparer så mye penger på det. Lag dine egne snackspakker i stedet! Legg favorittgodiset i en liten pose, og du har laget din egen lille belønning. Innstiller du deg på at det er greit å spise innholdet i èn slik pose, vil det være lettere å la resten ligge.

Merkebevisst

Mange matbutikker fører sine egne merkevareprodukter, men når det kommer til næring, er det ikke sikkert at det alltid er like sunt som det burde være. Mange merker er billigere enn andre kjente merkevarer, men kan gjerne mangle noen nøkkelingredienser. I andre tilfeller kan matvarene være like i næringsverdi, og noen ganger til og med laget på samme sted, av de samme råvarene. Bruk derfor tid på å lese innholdsfortegnelser, og sørg for at du kjøper næringsrik mat som holder deg mett.

Enkel sparing

Hvis du vil spare penger og samtidig spise sunt, er det ikke alltid praktisk å handle porsjonspakker og oppskåret mat som kyllinglår og fiskefilet. Da er det bedre å kjøpe en hel kylling eller en hel fisk, det tar lengre tid å tilberede det, men du kan dele kjøtt opp selv og hive i fryseren, og samtidig spare penger. Både frukt og grønnsaker kan kjøpes frossent.

Sunn fast food

Du er sulten og må ha noe raskt; ikke ty til fast food som er usunn for deg. Det holder deg ikke mett lenge og det er dyrt. Lag heller noe enkelt som er sunt og billig, for eksempel suppe eller wok, del det inn i porsjoner og frys ned. Så har du flere gode, enkle, sunne og billige måltider til travle dager.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!