Små justeringer

Å gå ned noen kilo i vekt behøver ikke å bety mange timer på tredemøllen eller middager kun bestående av salat og tørre kyllingfileter. Små justeringer i matveien er ofte nok, selvsagt avhengig av hvilke mål du har satt deg.

Her har du tipsene til hvordan du kan spare deg for mange unødvendige kalorier. Vi har satt opp en liste over hvordan du kan erstatte et produkt med et tilsvarende, men mer kalorifattig alternativ.

Litt lettere
  • 0,5 liter helmelk = 330 kcal - 0,5 liter skummet melk = 165 kcal
  • 100 g kjøttdeig = 200 kcal - 100 g karbonadedeig = 100 kcal
  • 100 g seterrømme = 335 kcal - 100 g Kesam = 120 kcal
  • 0,5 liter cola = 200 kcal - 0,5 liter cola light = 1,5 kcal
  • 0,5 liter øl = 200 kcal - ett glass rødvin = 90 kcal
  • 100 g potetgull = 580 kcal - 100 g popcorn = 445 kcal
  • 1 baconpølse med brød = 400 kcal - 1 kalkunpølse med lompe = 200 kcal
  • 100 g salami = 400 kcal - 100 g kokt skinke = 110 kcal
  • 100 g vaniljekrem = 200 kcal - 100 g Kesam vanilje = 125 kcal

  • Verdiene er omtrentlige. Det vil kunne finnes mindre avvik, avhengig av produsent.

    5 boller, 2 Big Mac eller 11 bananer?

    Som du ser av oversikten ovenfor, kan det være mange kalorier å spare på å velge magrere varianter av produkter du buker ofte.

    Drikker du for eksempel en halvliter H-melk hver dag i én uke, utgjør dette cirka 2310 kalorier. Inntar du den samme mengden skummet melk, ender det totale kaloriinntaket på 1155 kalorier i uken. Differansen er med andre ord hele 1155 kalorier - kun ved å velge et magrere alternativ.

    1155 kalorier utgjør innholdet i cirka 11 bananer, én stor 200 grams Freia melkesjokolade, seks hveteboller eller i overkant av 2 hamburgere av typen Big Mac.

    Tenk på dét neste gang du drukner frokostblandingen din i helmelk!

Saken er skrevet av Matinorden.no.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!