Flere og flere velger å bli vegetarianere, enten på grunn av helsemessige årsaker, eller på grunn av ideologisk overbevisning. Kunne du også tenke deg å bli vegetarianer, er det faktisk en del du må tenke over før du endrer livsstil.

 

Det finnes mange typer vegetarianisme, og noen innebærer flere matvarer i kostholdet enn andre.

 

Lakto-ovo-vegetarianere
De fleste vegetarianere er lakto-ovo-vegetarianere. Denne typen innebærer at man avstår fra å spise kjøtt, men man spiser meieriprodukter og egg. De som også dropper meieriproduktene og eggene, kalles laktovegetarianere eller ovo-vegetarianere.

 

Veganere
Denne typen unngår alle matvarer av animalsk opprinnelse. Dette gjelder da både kjøtt, meieriprodukter, egg og til og med honning. Å være motstander av klær eller produkter med animalsk opprinnelse (skinn, pels) er også vanlig.

 

Tilhengere av levende mat
Mennesker som kommer under denne gruppen, spiser kun uoppvarmet mat. De mener at mat som er oppvarmet mister mye næring og viktige enzymer. De vil også gjerne spise maten så ubehandlet som mulig. En oliven er altså mer populært enn olivenolje.

 

Frugivorer
Dette er ovo-veganere som kun spiser mat som har gjennomlevd hele sin livssyklus. De spiser kun plantenes egen avling. Dette innebærer frukt, kornprodukter, nøtter, grønnsaker og bær.

 

Makrobiotikere
Dette kostholdet fokuserer på en balanse mellom yin og yang gjennom kosten. Makrobiotikere mener at korn er det mest avbalanserte næringsmiddelet. Maten deres består derfor av 40-50 prosent kokt korn og melprodukter. I tillegg spiser de 10-15 prosent belgfrukter, samt 5-10 prosent frukt og alger. Noen spiser også fisk.

 

Ayurvedikere
Kostholdet stammer fra de indiske vedaskriftene. Disse mener at man er født med en viss grunnkonstruksjon; vata, pitta eller kapha. Eventuelt er man en kombinasjon av disse. Ayurvedikere mener at vata-er og pitta-er har et raskt stoffskifte, og at disse trenger en mer solid frokost og mer tillaget mat. Kapha-ene derimot, trenger en lett frokost og mer råkost.

 

Som vegetarianer kutter du ut hele matvaregrupper av kostholdet ditt. Derfor er det viktig å ta hensyn til at du må få i deg de samme vitaminene og mineralene fra andre matvarer. Er du for eksempel Lakto-ovo- eller laktovegetarianer, trenger du kanskje tilskudd av vitamin D. Er du veganer, må du finne andre kilder til B12.

 

Det er også veldig mange vanlige matvarer og produkter som inneholder animalske tilsetningsstoffer. Visste du for eksempel at beinmel brukes i tannkrem og at pepsin (et hormon fra grisemager) brukes i ost og vitamintilskudd?

 

Listen over ting du må passe på er lang. På nettsidene til Norsk Vegetarforening finner du mye mer informasjon om hvordan du lever som en vegetarianer.

 

(Kilder: Wikipedia, Norsk Vegetarforening)

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!