Som med myter om mat og kosthold, sies det også mye rart om kropp og trening. Her får du svaret på en rekke kjente myter:

 

Muskler veier mer enn fett
Dette stemmer. Muskler veier omtrent 20% mer enn fett.

 

Man kan trene seg til lange og slanke muskler
Nei, det kan du ikke. Lengden på musklene kan i liten grad påvirkes med normal trening. Du kan imidlertid påvirke muskellengden ørlite grann ved hjelp av bevegelighetstrening.

 

Man blir stor og maskulin av styrketrening
Dette blir de færreste. Du må nemlig trene styrke i årevis for å bli "svær".

 

For fettforbrenning er utholdenhetstrening bedre enn styrketrening
Nja. For å få en fornuftig vektreduksjonstening bør du trene både styrke og utholdenhet.

 

Situps fjerner magefettet
Det gjør det sjelden. Situps styrker imidlertid magemusklene. Vil du ha bort fettet på magen, må du få ned fettprosenten din. Sunt kosthold kombinert med regelmessig styrke- og kondisjonstrening er eneste veien til flatere mage.

 

Hvis jeg ikke svetter, trener jeg ikke godt nok
Du kan trene godt nok selv om du ikke svetter. Hvor mye man svetter er nemlig helt individuelt. Mengden svette kommer også an på formen. Jo bedre form du er i, jo mer svetter du.

 

Trening før frokost gir høyere fettforbrenning
Dette stemmer ikke. Myten går på at du forbrenner mer fett under trening om morgenen fordi du ikke spiser frokost før du trener. Da tror man at energien til treningen må tas direkte fra fettlagrene fordi du ikke har mat i magen å forbrenne Dette stemmer absolutt ikke. Vi har lagre av karbohydrater i muskelcellene og i leveren som holder til 1-2 timers hard aktivitet, og godt er det. Om du skulle være så uheldige å bruke opp karbo-lagrene vil du straks merke det ved at treningen blir svært langsom og ubehagelig. Ren fettforbrenning er nemlig ikke nok til å opprettholde et visst aktivitetsnivå, dessuten er det ikke særlig smart helsemessig.

 

Kodissjonstrenig gir kun effekt hvis jeg er utslitt etterpå
Feil. Du får en positiv effekt av treningen uansett. Du har brukt store muskelgrupper og latt hjertet og lunger jobbe litt ekstra. I tillegg har du forbrent noen kalorier. Du trenger heller ikke trene til du er utslitt for å få noen effekt, men sliten, det må du bli.

 

Spinning gir deg store lår
Dette skjer svært sjelden. Spinning gjør imidlertid at du utvikler muskulaturen i sete, lår og legger.

 

(Kilder: Gsport, Bergensavisen, Nettavisen, Grete Roede)

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!