Du ser kanskje ikke på husvask, aketurer eller luking i hagen som trening. Men det er det fakisk! Bare ved å utføre slike dagligdagse aktiviteter, får du lavere blodtrykk, økt forbrenning og dypere pust. Du får også mer avspent muskulatur og bedre humør, forteller Christine Thune.

 

Thune er utdannet ved Norges Idrettshøyskole, leder for treningsavdelingen på Hjelp24 NIMI Ekeberg og forfatter av en rekke bøker og artikler om helse og livsstil.

 

- Det skal ikke så mye innsats og fantasi til for klare den minste anbefalte måledosen med fysisk aktivitet som vil gi deg store helsegevinster, sier hun.

 

150 kalorier

 

Thune forteller at et energiforbruk på omtrent 150 kcal om dagen kan kan betraktes som en lett sportslig parallell til å ta tran. Det tar deg omtrent en halvtime å forbrenne 150 kalorier

 

- Og da snakker vi ikke om heseblesende trening, men om enkle aktiviteter som alle kan gjøre, og som det er mulig å få lurt inn i en travel hverdag. Det handler bare om å åpne øynene for mulighetene, være villig til å endre noe på de små vanene - og å ha det litt moro underveis, sier Thune.

 

Det er mye du kan gjøre for å få opp aktivitetsnivået i hverdagen. Her er noen forslag:

 

  • Sett på musikk og dans mens du lager mat eller utfører andre stående aktiviteter hjemme.
  • Bruk skritteller. WHO anbefaler ti tusen skritt daglig.
  • Ta trappen i stedet for heisen - ja du har sikkert hørt det før, men det hjelper faktisk.
  • Ta kaffepausen gående i stedet for å sette deg ned.
  • Gå av bussen en holdeplass tidligere.
  • Har du en stillesittende jobb; reis deg opp minst en gang i timen og beveg deg et par minutter.
  • Gå mens du snakker i mobilen i stedet for å sitte.
  • Gå tur om morgenen eller kvelden.
  • Har du ikke hund, lån naboens og gå tur med den.
  • Planlegg aktive fritidsaktiviteter, som museumsturer.
  • Bli en del av barnas aktive hverdag: Vær med på turer i skogen, svømmehallen, aketurer og annen lek.

 

- Ord skaper virkelighet - og tanken former begge. Tenk på mange av de nødvendige gjøremålene som en mulighet til mer bevegelse. Tunge handleposer, utallige turer opp og ned trappen til vaskekjelleren, hundrevis av knebøy når du rydder leker, klær og rot som på merkelig vis stadig havner på gulvet, kan gi daglige rutiner en ny og positiv vri, råder Thune.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!