Forfremmelse i sikte?

Slik imponerer du sjefen din!

Sist oppdatert
Enten du er ny på arbeidsplassen eller har jobbet der en stund, kan det være greit å reflektere over egen innsats og hva du kan gjøre for å klatre oppover i karrierestigen. Arbeidsmarkedet er tøffere enn på lenge, men det er slett ikke umulig å stige i gradene. Administrerende direktør i TopTemp bemanning Norge, Per Arne Byhrø, gir deg tipsene:

- Arbeidsgivere ser etter innsats i det daglige arbeidet, hvem som presterer mer enn forventet, og hva man oppnår i forhold til definerte mål. Engasjement er viktig, samt evne til å motivere og få med seg andre i arbeidssammenheng, informerer Byhrø.

Unngå negativitet
Han forteller at det er viktig at du som ansatt viser at du er endringsvillig og tilpasningsdyktig, og evner å snakke med din nærmeste leder om hva slags utvikling du ønsker, både i forhold til videreutdannelse eller andre oppgaver som kan bygge opp kompetansen.

I alle arbeidsforhold, uansett type yrke bør du styre unna dette:

- Unngå å være den som står i "bresjen" for ukultur, illojalitet eller ustabilitet - det vil si høyt fravær og en slapp holdning i forhold til punktlighet, og uskrevne regler i bedriften. Unngå å være negativ i forhold til endringer i bedriften, spre negativitet eller vise liten interesse for utvikling, sier Byhrø.

- Forsøk heller å være en pådriver for de positive tingene i bedriften, råder han.

Undervurderer seg selv
Byhrø mener at det ikke er noe som i utgangspunktet skiller menn og kvinner i å nå sine mål i yrkeslivet.

- Mitt inntrykk er at det i de fleste tilfeller blir den beste som får jobben, uavhengig om det er en mann eller kvinne. Videre er mitt inntrykk at mange kvinner takker nei eller ikke viser noe interesse for å klatre i karrierestigen, fordi de ønsker å være hjemme med små barn, eller foretrekker å jobbe deltid for å kunne være mer sammen med barna. Kvinner er fortsatt ofte den som har hovedansvaret hjemme, og derfor ikke har tid til å ta på seg mer krevende stilinger i bedriften.

- Når det gjelder lønn, mener jeg at mange kvinner undervurderer seg selv og ikke er like "tøffe" i forhandlingene som menn. Mennene krever i noen tilfeller mer enn de "fortjener", men ved god argumentasjon og ikke minst ved at de forplikter seg til tøffere krav/resultater i jobbsammenheng får de ofte lønnen som ønsket. Dette gjelder også andre goder, konkluderer Byhrø. jobb_hoyde.gif

Denne saken ble første gang publisert 25/11 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også