Denne saken er skrevet av Treningsmagasinet.no

Høy kvalitet innebærer at du får det ønskede utbyttet av hver enkelt økt og av treningen som helhet. Dette oppnås gjennom; 1) gode forberedelser før trening; 2) riktig gjennomføring av økta; og 3) fornuftig restitusjon. Små forbedringer på ett eller flere av disse punktene kan bidra til å øke kvaliteten på treningen din vesentlig.

1) Forberedelser som sikrer kvalitet

For å få høy kvalitet må du definere hva du ønsker å få ut av treninga di, og hvordan du skal trene for å nå dette målet. Du bør lage en enkel treningsplan for å sikre helhet og progresjon. Det hjelper ikke mye om de enkelte øktene har god kvalitet, dersom helheten ikke er satt sammen riktig.
  • Noen korte forberedelser til hver enkelt økt er også sentralt. Du bør i det minste ha tenkt gjennom hva du skal trene på forhånd. Dette kan være så enkelt som at du vet hvilke styrkeøvelser du skal trene, eller hvor mange og lange drag du skal ha på intervallen.
  • Slike forberedelser gjør at fokus er bedre og du er mer klar til å yte når du skal ut å trene.
  • Husk også å spise på riktig tidspunkt i forhold til hva du skal trene. Det er lite gunstig å kjøre intervall rett etter middag, eller å gå en langtur på tom mage.
  • 2) Høy kvalitet i gjennomføringen av økta

    Gode forberedelser hjelper lite dersom ikke gjennomføringen står i stil. Hva som i praksis gir høy kvalitet, er avhengig både av individuell treningstilstand og hvilken treningsform som kjøres. Det finnes en rekke treningsprinsipper som du bør ta utgangspunkt i, men det viktigste er at du finner noe som fungerer for deg.

  • I utholdenhetstrening er sammensetningen av intensitet og varighet veldig avgjørende. De fleste lange turene bør være rolige, og med et sammenhengende arbeid.
  • Unngå for mye pauser og finn et treningsterreng som gjør at du ikke får for høy intensitet.
  • Når det gjelder hard utholdenhetstrening er det viktig at du gjør deg kjent med hvordan kroppen din fungerer. Det er spesielt viktig å vite hvor hardt du kan presse deg før du får melkesyre.
  • En god rettesnor er at du skal kunne holde relativt lik fart gjennom hele intervallen, og helst kunne øke farta litt mot slutten av økta.
  • Ikke heng deg for mye opp i intensitetssonene, men vær heller flink til å variere mellom korte og lange intervaller. Lange intervaller får naturlig en lavere intensitet enn korte.
  • Underveis i treningsøktene er det viktig at du holder fokus og prøver å gjennomføre det du har planlagt. Men dersom du for eksempel kjenner deg veldig sliten, kan du faktisk øke kvaliteten ved å kutte ned på varigheten eller intensiteten av økta.

  • 3) Kvalitet i restitusjonen

    For å sikre utbyttet av treningen, er god restitusjon avgjørende. En økt som i seg selv har høy kvalitet, kan gi dårlig utbytte om du ikke får bygd deg opp igjen etter økta.
  • Husk å drikke underveis i økter som har over en times varighet. Etter økta er det viktig å få på deg tørt tøy samt å spise og drikke raskt.
  • Om du trener intervall er det smart å ha tørt superundertøy, lue og en energibar i drikkebeltet.
  • Etter trening er det også nødvendig med hvile, spesielt etter harde eller lange økter.
  • Trening virker negativt om du ikke får hentet deg inn igjen etterpå.


  • Les mer på Treningsmagasinet.no!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!