- Det aller beste sparetipset er å bruke det du har. Se i kjøleskapet, fryseren og tørrmathyllene dine. Planlegg deretter. Det er synd å kjøpe gulrøtter når man allerede har to poser i kjøleskapet, sier Wenche Andersen. Fem dager i uka lager hun mat på "Godmorgen Norge". Hun er også aktuell med kokeboka "Wenches beste" basert på programmet.

Lag restemiddager

I tillegg til at tv-kokken oppfordrer oss til å bruke varene vi mer eller mindre ubevisst har hamstret i skuffer og skap, synes hun vi burde lage flere restemiddager.

- 200 gram fisk til overs er faktisk nok. Sammen med makaroni blir det en god fiskegrateng til fire personer.

En tilsvarende mengde kjøttrester kan havne i pai, lapskaus eller suppe.

- Tre firedeler av tallerkenen bør som kjent være grønnsaker. Det er både sunt og rimelig, sier Wenche.

Generelt synes hun vi burde bruke mer av de norske rotgrønnsakene - som potet, gulrot, løk, kålrot og selleri - i løpet av vintersesongen.

- Dette er fine lagringsgrønnsaker som er gode hele vinteren og fram til våren. Importerte grønnsaker som asparges, aubergine, spinat og blomkål blir mye dyrere på denne årstiden, og dessuten mindre miljøvennlig på grunn av frakten.

Følger man alle Wenches spareråd, kan det hende at ikke bare husholdningsbudsjettet blir slanket - men også kroppen og klimaregnskapet.

Wenches ukemeny



SØNDAG

Langstekt skinkestek

En spareuke begynner på søndag. Denne dagen legges nemlig grunnlaget for minst én restemiddag i løpet av uka som kommer. Denne uka satser vi på den aller rimeligste steken, skinkestek. Den gnis inn med salt, pepper og gjerne urtekrydder. Pensling med litt honning er godt. Legges i langpanne med appelsinskiver under og over - prøv å stikke dem innunder nettet. Ha litt vann i panna. Så er kokken fri til å dra på tur! Steken kan stå på 125 grader i 2,5-3 timer, eller 100 grader i 4-5 timer. Jo lengre steketid og lavere temperatur, desto saftigere mat! Ferdig når steketermometeret viser 76 grader. Kok opp saus av kraft fra langpanna, jevn med litt hvetemel, tilsett salt og pepper, og eventuelt litt smør og fløte. Serveres med valgfrie grønnsaker.

MANDAG

Pai med skinkefyll

Bruk gjærdeig av grovbakstmel, det er rimeligere og sunnere enn tradisjonell paideig. Bunnen kan eventuelt forstekes søndag kveld, eller langheve (bruk kaldt vann) fra mandag morgen. Fyllet lages av 2 dl melk, 1 dl kesam og 4 eggeplommer, som blandes med surrede grønnsaker, søndagen kjøttrester eller 200 gram kokt skinke, salt og urtekrydder, 4 stivpiskede eggehviter og litt revet ost. Hell fyllet i forstekt bunn og stek ved 200 grader, nederste rille, i 40-45 min. Server med salat.

TIRSDAG

Seibiff med løk og tzatziki

Tirsdag er tradisjonelt fiskedagen, da har butikkene fått inn fersk fisk. Kjøp frossen eller fersk etter hva som er billigst. Frossenfisk kan hurtigtines i plastpose i isvann. Vend fisken i rugmel, salt og pepper før steking. Stek rikelig med løk, gjerne tilsatt litt honning. Lag "norsk tzatziki" av matyoghurt, avrent revet agurk (saltes og legges i dørslag 30 min), revet gulrot, revet eple, litt sitronsaft, urtekrydder, pepper. Server med kokte poteter og sitronbåter. NB! Fiskerester spares til torsdagens fiskegrateng.

ONSDAG

Grønnsaksuppe med tomater og linser

Bruk de grønnsakene du har, eller kjøp de rimelige norske rotgrønnsakene. Linser metter godt i suppen. Linsene skylles, og kokes sammen med grønnsaker og buljongterning i 20 minutter. Ha godt brød til. Hjemmebakt blir aller rimeligst og best.

TORSDAG

Fiskegrateng

Lages av den fisken du får tak i rimelig - for eksempel torsk, laks eller sei. Gjerne rester fra tirsdagens middag. Bruk godt med makaroni i gratengen, det drøyer fisken. Lages med lettmelk og egg. Server for eksempel med frisk salat av revet gulrot, revet eple, rosiner, sitronsaft.

FREDAG

Ovnsstekt kylling

Å kjøpe hel kylling blir mye rimeligere enn kyllingfilet. Det er enkelt å dele opp en kylling (del først i to, deretter i lår- og bryststykker). Ferdigoppdelte klubber og lår er et alternativ. Kjøp gjerne økologisk kylling, hvis du vil bruke litt av "budsjettoverskuddet" på dyrevelferd. Kyllingstykkene legges i ildfast fat, sammen med båter av poteter, løk og sitron. Kok opp sitronsaft, honning, smør, finhakket hvitløk og rosmarin i en gryte, fordel over blandingen i det ildfaste fatet. Stek på 200 grader i 40 min. Server med grønn salat og ris. NB! Nakkekoteletter kan tilberedes på samme måte.

LØRDAG

Bouillabasse

Mellomting mellom suppe og gryterett. Lag først en god, tomatbasert base utfra en oppskrift. Tilsett fisk og eventuelt reker og blåskjell etter hva du får tak i. Er også fin som spleisemiddag med venner - som kan ta med 100 gram fisk/skalldyr hver. Alt gjestene har med, legges oppi 10-20 min før servering, og får trekke i basen. Godt brød og hjemmelagd aioli serveres til.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!