Alle skritt teller, og lunsjen kan være et fint tidspunkt for å sanke skritt i Bedriftsidrettens skrittkampanje Aktiv med Jobben.

Men det er ingen god idé å ta brødskiven i hånda mens du går på tur, kroppen trenger ro rundt måltidene.

Sitt ned og spis i ro

Dersom du spiser foran pc'en eller er travelt opptatt med noe annet samtidig, klarer ikke kroppen å registrere at du spiser på samme måte som når du sitter ned og spiser i ro og fred. Dersom fokus er på noe annet når vi spiser, spiser vi større porsjoner, selv om vi ikke er mer sultne på forhånd.

Av samme grunn bør man unngå å kaste i seg et måltid, for det tar litt tid før metthetsfølelsen kommer.

Om man spiser veldig fort, rekker ikke kroppen å sende signaler om at man er mett, før man har spist altfor mye.

Tid til både å spise og å gå

Om du starter lunsjpausen med å spise, eller om du først går noen minutter, spiller ingen rolle. Men det er lurt å sette av noen minutter til å spise i fred og ro, - på et annet sted enn kontorpulten, for eksempel i en kantine eller på et spiserom.

Spiser du i en kantine hvor det ofte blir kø fordi alle starter lunsjpausen likt, kan det være lurt å gå en liten tur først, og dermed slippe køen etterpå.

Har du en halvtimes spisepause, kan du kanskje komme ti minutter tidligere på jobb, eller gå hjem ti minutter senere, og bruke de ekstra minuttene til en utvidet lunsjpause.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!