Nytt år og slankere kropp er for mange mer enn en klisjè. Redaktør ved Slankenett.no, Marthe Andersen, gir deg sine beste tips.

Endre livsstilen

Dersom man vil vende om livsstilen i 2009 og leve sunt, hvordan begynner man?

- Motivasjon, sunn innstilling og ingen krumspring! Det finnes tusenvis av dietter på markedet, men vi har tro på at om man skal klare å gå ned i vekt og holde seg der, må man finne en løsning man kan leve med i lengden, nemlig ved å endre livsstil, sier Andersen til Kvinneguiden.

Hun advarer derimot mot hurtigslankekurer som for mange kan være fristende. Skal man gå ned eksempelvis 10 kilo, mener redaktøren at man bør tenke på at den optimale vektnedgangen er 0,5 til 1 kilo i uken. Så hvordan holde vekten nede?

- Vi har heldigvis et marked i Norge der produsentene tar sunt kosthold på alvor! Noe vi vil trekke frem når det gjelder kosthold er å unngå "fine" produkter. Velg grovbrød istedenfor kneip, fullkornspasta istedenfor vanlig pasta, velg naturris istedenfor hurtigris, tipser Andersen.

I tilegg mener hun at det kan lønne seg å eksperimentere med kokebøker slik at man lærer å lage mat fra bunnen av, da vet man hva man spiser.

- Ved å være kreativ kan du spise god og sunn mat samtidig som du går ned i vekt, gjerne ved å lære deg å lage dine egne sauser og marinader, sier Andersen.

Hold vekten stabil

Redaktøren mener at man både for å holde vekten og av andre helsemessige årsaker bør begrense forbruket av fete meieri- og kjøttprodukter, sukker og salt, og erstatte disse med sunnere alternativer.

Dette vil si at man for eksempel skal unngå farse og blandingsprodukter. Fisk, hvitt kjøtt og karbonadedeig er gode alternativer.

Samtidig bør man kutte ut fete oster og rømme og erstatte disse med varer som kesam, naturell yoghurt og magrere oster.

- Ikke vær redd for å ta rikelig med grønnsaker til middag, gjerne så mye som halve tallerkenen.

- Når det kommer til karbohydrater, som mange synes er skumle, bør man her tenke på at vi henter mye energi fra karbohydrater, derfor er denne en viktig ingrediens i kostholdet. Løsingen her er å hente karbohydrater fra moderate eller lavenergikilder, forklarer redaktøren.

Slanketipsene
  • Gode karbohydratkilder er i følge Andersen:
  • Sjampinjong og annen sopp, løk, hvitløk, broccoli, blomkål, tomat, agurk, selleri og spinat.
  • Raske karbohydratkilder kan være:
  • Hveteprodukter og finbrød,riskaker, sjokolade, potetgull, brus og sukkerbasert godteri.

    Andersens 4 beste tips:

    1. Bytt ut høyenergi karbohydratkilder med moderat-lavenergi kilder.
    2. Vær i daglig aktivitet (anbefalingen er 30 minutter).
    3. Bytt ut eller reduser det usunne fettet med sunt fett.
    4. Spis mer magert kjøtt, fisk og sunne melkeprodukter.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!